Re: [FORENING] SSLUGs vision.

Sat, 28 May 2005 11:27:55 +0000 (UTC), Jesper Krogh <sslug@sslug> skrev:

Det har længere været i luften at vi skulle have debatteret, hvad SSLUG
egentligt gør godt for.. er vi bare en flok teknikere, der kan hjælpe
folk med installere pakker for at få mp3 og videoafspilning til at
virker eller har vi en langsigtet vision vi arbejder for. Hvordan ser
SSLUG på verden + 5 år og hvordan forsøger vi gennem vores midler at nå
derhen?
Man bør gennerelt ikke "visionere" mere end 3 år frem, da usikkerheden for opnåen af satte mål bliver for stor grundet ydre og vilkårlige påvirkninger.
Men jeg er klart enig i at det kunne være rart/belejligt med et "normsæt":

Hvad vil Vi ?
Hvordan ved Vi om Vi har nået målet ?
Hvad skal Vi gøre for at nå Vort mål ?
Hvad gør Vi når målet er nået ?

Dette er et oplæg til debat.. og sygeligt farvet af at være skrevet af
mig og mig alene :-)
Hvordan kan det blive andet? (Formidleren som fortolkende filter er en af mine kæpheste :D )

SSLUG har til formål at at sprede viden om operativsystemet Linux.
Specifiser "viden".

Igennem de seneste år har Linux spredt sig som en steppebrand gennem
samfundet og der er efterhånden ikke mange der ikke har hørt om
historien om Finnen der lavede hans eget operativsystem, der idag er en
konkurrent til Microsoft.

Det er dog stadig de færreste der har prøvet Linux, da der stadig er
både tekniske og politiske barrierer der hindrer udbredelsen. SSLUGs
vision er at Linux skal være en ligeværdig medspiller på området for
informationsteknologi.
Hvornår er nogen en "ligeværdig medspiller" ?

Den frihed det giver at have et frit
operativsystem skal bevares og udbredes til så mange mennesker som
muligt.
Hvad nu hvis de er ligeglade? (Min hyppigeste oplevelse af dem jeg "prædker" for)

Dette sker gennem at forsøge at nedbryde de barrierer der er for
Linuxs udbredelse.

De tekniske barrierer forsøges løst ved møder og epostlister hvor
tekniske  problemer kan afhjælpes gennem hjælp til selvhjælp.
Det virker også fortrinligt blandt "sådan nogle som Os", men mange (her iblandt flere af mine venner) kan ikke se det fornuftige i at hjælpe andre uden at få noget for det (hvis jeg ved mere end andre kan jeg, potentielt, tjene penge på det som konsulent) og hvis andre hjælper mig gratis så er det fint! - Men de er så også lidt farvede af den del af deres branche, de slår deres folder i ;)

Kommunikationsformen for disse hjælpefora skal så vidt muligt følge med
den normale standard i samfundet for at sikre at SSLUGs resourcer
står til rådighed for flest muligt.
Dette er dog stadig noget, der kræver aktiv kontakt. Denne kontakt skal da anspores af "noget". Hvis dette "noget" ikke er den enkeltes egen nysgerrighed, skal det anspores aktivt; f.eks. gennem reklame (hvilket jeg ikke tror Vi finder midler til uden videre).

De politiske barrierer forsøges løst ved gennem medier at gøre opmærksom
åbne standarder og frit software og hele tiden følge udviklingen, for at
sikre at alle får lige adgang til markedet.
Her tror jeg de åbne breve og pressemeddelelser foreningen har båret frem, er det bedste Vi overhoved kan gøre.
Der bør ikke gå en uge uden at SSLUG eller andre LUG'er har haft et indlæg i et dag- eller fag-blad.
Der skal blot liiidt flere "solstråle" historier til. Dem der beskriver hvor nemt og godt det er at være almindelig dødelig bruger af en Linux dist.

SSLUGs vision er at sikre at Linux bliver et ligeværdigt alternativ til
etablerede operativsystemer, dermed også sikre retten til at udvikle,
modificere og distribuere fri software, uanset anvendelsesområde.
Der var den med "ligeværdigt" igen...

Eksempelvis, så er problemet med MP3 og videodekodning idag et teknisk
problem. (installer w32codecs+mp3 codecs fra uofficielle  kilder), men
den langsigtede løsning på problemet er klart politisk. Sikre at
software skrevet udafhængigt og frit også må distribueres. Sikre at data
bliver distribueret gennem åbne standarder.
Hørt!

--
Med venlig hilsen
/Zmit/