Linux Computer Certifikat ( Var: Re: [FORENING] Hardwareindkøb - Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker))

I sslug.forening, skrev Phillip Sc  Bøgh:
>  Åben Idéoplæg til bestyrelsen:
>  Enten bestyrelsen eller når sslugmedlemmer nu alligevel kommer i diverse
>  computer-butikker kan vi sondere om butikken ønsker at:

Dette er egentligt et udspring af denne tråd.

Jeg kunne forstille os at vi lavede en mærkningsordning, hvor vi
stillede en række krav, sammenholdt med noget dokumentation til hvordan
butikkerne kan teste om de er opfyldt. Hvis de er det, så kan de få et
klistermærke og smide på maskinen for at vise det.

Dette kunne være:

SSLUG Cert 1 - 2005
* Maskinen skal kunne installere en af følgende:
  * Debian GNU/Linux 3.0r6 eller nyere
  * SuSE 9.0 eller nyere
  * Mandriva 10.2 eller nyere
  * Fedora Core 3 eller nyere
  * Ubuntu Linux 4.10 eller nyere

* Efter installationen, skal maskinen succesfuldt kunne boote systemet
  og hvis følgende hardware eksisterer, skal det virke:
  * CD / DVD brænder
  * Netkort

(Ovenstående er nok til at man kan få en glimrende Linux-server ud af
systemet)

SSLUG Cert 2 - 2005
* SSLUG Cert 1 - 2005 krav.
  virke.
* Hvis maskinen indeholder følgende hardware, skal det virke:
 * Grafikkort med 3D-accelration.
 * Lydkort
 * USB-porte
 * Scanner
 * Printer

(Ovenstående er nok til at man kan få en glimrende Linux-desktop ud af
systemet)

SSLUG Cert 3 - 2005
* SSLUG Cert 2 - 2005 krav.
* Maskinen er preinstalleret med en af følgende distributioner:
 * Top5 fra Distrowatch (+ SuSE hvis den ikke er iblandt).
 * Java skal være installeret og fungere.
 * Flash skal være installeret og fungere.
 * Realplayer skal være installeret og fungere.

Disse krav er ingenlunde frædige eller gennemtænkt.

Vi skulle fra SSLUG's side finde ud af at lave den tilhørende
dokumentation + kunne levere certifikatklistermærker til producenterne.

For at producenterne kan benytte certifikatet, skal de garantere at de
overholder kravene ovenfor eller giver folk udvidet returret på systemet
(6 måneder) hvis de finder ud af at der er sket en fejlcertifikation.

Cert 1 og Cert 2 vil mere eller mindre kunne opnåes alene ved at boote
på en Live CD og verificere at det virker.

Vi kunne sætte en epostliste op til formålet, hvor vi vil kunne guide
dem hvis der er specifikke problemer.

Jesper