Re: [FORENING] Hardwareindkøb - Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbutik(ker)

Jan Nielsen skrev:

> Det er en smuk tanke. Men butikkerne ved at folk ik er
> særlig loyale, forståelig nok. for hvorfor betale mere end
> nødvendig.

Der er nogle af os der er lidt mærkelige (irrationelle kunne
man måske endda sige :), men i al almindelighed har du nok
ret.

> Og der der bliver snakket om er en ekstra ting butikken
> skal tage sig af. Og det koster tid og da tid er penge for
> dem. tja. ik for at være negativ. Men så tror jeg at de
> fravælger det i første omgang.

Ekstra viden ja.  Men hvis butikken leverer maskinerne med
Linux installeret - eller bare med en testrapport om hvordan
det kan gøres så det fungerer - så leverer de en reel ekstra
værdi, som man ikke får med, hvis man går et andet sted hen.

En testrapport vil man også kunne gå et andet sted med, så
den skal nok snarere laves i samarbejde med producenten
eller importøren, end med en specifik butik.

> Jeg tror at lige pt. vil det være nice hvis test site,
> valgt at teste hardware både på win og lin isted. Og vi
> der efter kan via vores normale indkøbsmuligheder.

Enig.  Men hvem afprøver isenkram på det niveau i Danmark og
Sverige?  I Danmark er det vel »Tænk og Test« det er lettest
at tale med om den slags.  Og så måske også »Alt om Data«.
I Sverige?

Jeg sidder for langt fra Skåne og Sjælland til at jeg kan
gøre andet end at snakke, men er det ikke bare et spørgsmål
om at et par ivrige SSLUG-medlemmer ringer og snakker med de
rigtige folk, for at høre om det ikke var en idé?  Og så
måske har et par skrappe installatører i baghånden, der kan
hjælpe til med det praktiske.

> Det kunne være at sslug, kunne opfordre den pågældende
> danske, norsk og svenske sites til at benytte linux i
> deres test. Og så bringe testen eller dele af teste på
> sslug.dk

Det ville være logisk at SSLUG, hvis vi bidrager aktivt til
den slags afprøvninger af isenkram, insisterer på også at
kunne bringe resultatet på vores websted.

> Hvis det var mig, vil jeg starte med hardware sites. Der
> efter gå til blade/magasiner og så skal butikker nok komme
> af sig selv.

I Danmark ville jeg nok starte med »Tænk og Test«, da sund
og ærlig konkurrence mellem leverandører (og dermed vel også
valgfrihed af styresystem) direkte er en del af udgiverens
formål.

> hvis det er udbredelse af Lin til lokal befolkningen, er
> det jo en anden snak

Til det handler det om at maskinerne skal komme med
Deb^H^H^HLinux installeret fra butikken.

Jacob

PS til Jan: Du bør nok lige læse reglerne for brug af
            SSLUG's nyhedsgrupper og postlister.  Den måde
            du citerede Phillip på var ikke helt heldig.
--
"Preserve wildlife, pickle a duck."