Re: [FORENING] Hardwareindkøb -Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker)

Jesper Krogh skrev:
I sslug.forening, skrev Niels Elgaard Larsen:

Hvis staten havde en politik om at hardware, der virkede med flere styresystemer skulle fortrækkes i tilbud, kunne der godt komme flere OS drivere. Selvom det måske skulle være en stat større end den danske.

Eller hvis man havde en "Linux Hardware Institute" ala. OSDL, der
centralt testede hardware mod <seneste stock-kernel> og publisherede
resultaterne, så producenterne kunne sende 1 stk. afsted i den retning.

Måske.. det kommer sikkert en dag.

Tak, det ville batte noget, hvis der stod bare en Linuxmaskine i alle Fona/Bilka/Computercity butikker med en Linux med OpenOffice, Firefox, Gimp, digiKam, og alt muligt andet installeret. Det ville endda være nemt at lave en lille sandkasse hver gang en kunde loggede ind.

Ja, jeg syntes også det kunne være lækkert. Men jeg har svært ved at se
deres motivation.

Hvis der nu stod en Linux-pc, der var billigere, og hvor man skiltede med fuld OOo-pakke, Firefox, Thunderbird o.l. som ikke koster i opgradering?

De tjener ikke meget på en pc, og de sælger med garanti ikke mange MS-officepakker. Det kunne måske give meromsætning.

Når Ølentusiasterne uddeler ølmærket til et værtshus, er det noget værtshuset er stolt af. Der kommer et skilt op væggen i værtshuset, både værtshuset og foreningen bliver omtalt i medierne. Det samme sker når årets ølnyhed vælges. I starten var det småt med nye øl og der var ikke nogen værtshuse, der havde et ordentligt udvalg af øl. Charlies Bar var det første og medlemmer af Ølentusiasterne stod fra starten for en pæn del af omsætningen.

Hvordan ville dette kunne overføres på SSLUG/Linux?

Jeg tror heller ikke at det er et problem i praksis, bare det virker med almindelige drivere (fx ikke wrappers til Windows DLL'er). Lukkede binære drivere er også et problem. Jeg har vel 4-5 gange købt hardware, hvor det stod på kassen at det virkede med Linux. Som er der en CD, hvor der ligger kildeteksten til en driver til en tre år gammel redhat og måske også en binær driver. Så smider jeg CD'ud og regner med at det virker på min Debian.

Yeps, sådan har jeg det også.

Jesper

Steen