Re: [FORENING] Hardwareindkøb - Fast samarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker)

Jesper Krogh wrote:
I sslug.forening, skrev Phillip Sc Bøgh:

Måske er dilemmaet?: at de rigtig gamle garvede VED hvad de vil købe for
at det spiller rigtig sammen i Linux eller ved hvor man finder nem info
herom, mens de dødelige har brug for mere rådgivning? Service er det som
Linux-prof lever af mens licenser er windows folkenes levebrød - nicht
wahr?
Det er også spørgsmål om hvor lang tid man har i at nørde tror jeg.

Det er ikke noget man ved uden at have brugt en del tid på nettet. I alt fald ikke for alle produkter. Fx hver gang jeg skal købe en printer eller webcam, så viser det sig, at alle modellerne er udskiftet i løbet af det sidste år, og bare fordi jeg har et ACME 2356LQ-Bv2 produkt, der virker, betyder det ikke at en ACME 2356LQ-Bv2-r2 virker.

Jeg tror du angriber problemet forkert: Problem: Hardwareunderstøttelsen under Linux er ikke altid optimal. Løsning1: Få forhandlerne til at pege på de produkter der virker. Løsning2: Få producenterne til at understøtte linux.

Vi er kommet milevidt ved at benytte Løsning2 indtil nu og jeg mener det
er den måde vi skal forsætte. Min måde at købe hardware på er:

Det er to sider af samme sag, og løsning 1 har virket fint for servere. Hvis du bestiller en Linux-server hos Dell, IBM osv, så foreslår de en SCSI controller, et netkort, osv, der virker godt med Linux, og det motiverer producenterne.

1) Find en vare
2) Slå den op på produentens hjemmeside, hvis der er tvivl om
linux-understøttelsen. 3) Beting købet at den virker under Linux. 4) Lever den tilbage hvis den ikke gør og rapporter til producenten at
hans produkt blev fravalgt pga. manglende linux-understøttelse.

Jo, men det hjælper ikke når du står i Netto og de har 2 smølfe webcams til 99 kr tilbage.

Eller man skal bruge det med det samme.

Det tager også tid at returne varerne.

Desuden foretrækker jeg at købe udstyr hvor producenten selv bidrager aktivt til udviklingen af drivere eller i det mindste frigiver specifikationerne, og det er nok også dem, der vil sætte en Tux på kassen.