Re: [FORENING] Hardwareindkøb -Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker)

Phillip Sc. Bøgh wrote:

Jeg tror firmaer, vores forældre, skoler osv er mere attraktive kunder.

Det er nok sandt - derfor skrev jeg at vi nok ikke er så loyale, men vi vil nok sige det hvor vi kommer - firmaer, forældre ...

Jeg tror også der er så megen opmærksomhed om åbne standarder og open source at mange, især professionelle, ville købe Linux-kompatibelt hardware selv til Windows-maskiner. Hvis man er en virksomhed eller skole og står nede i butikken og skal vælge mellem to printere, der kan det samme og koster det samme og den ene wirker med windows og den anden med Windows, Linux, MacOS, så burde de tænke så langt at en printer kan leve i mange år og måske kommer den en dag til at sidde på en Mac eller Linuxmaskine.

Hvis staten havde en politik om at hardware, der virkede med flere styresystemer skulle fortrækkes i tilbud, kunne der godt komme flere OS drivere. Selvom det måske skulle være en stat større end den danske.

1. De skal sælge computere præinstalleret med Linux, (gerne dual-boot med
Windows). Bærbare vil være et ekstra plus. Og hvis de har har demo-PC'er
skal nogen af dem være med Linux.

God ide.

Tak, det ville batte noget, hvis der stod bare en Linuxmaskine i alle Fona/Bilka/Computercity butikker med en Linux med OpenOffice, Firefox, Gimp, digiKam, og alt muligt andet installeret. Det ville endda være nemt at lave en lille sandkasse hver gang en kunde loggede ind.

Jeg synes ikke, vi kan forlange Linux-kyndige ekspedienter. De fleste
steder
ved de ikke andet end hvad der står på papkasserne. Prøv at spørge dem om
deres printserver virker med Windows ME (jeg taler af erfaring, jeg købte
engang en printer og printserver til en ven, det virkede fint med Linux og
WinXP, men WinME maskinen kom aldrig til udskrive igen).

Forlange er måske et hårdt ord, men på det stærkeste opmundre.

Det kommer an på hvilke butikker. De butikker i Nordamerika, der sælger præinstalleret Linuxmaskiner i større stil er fx Walmart, Sub300, The Brick og TigerDirect.

Det svarer vel til sådan noget som Bilka, Silvan og Harald Nyborg herhjemme.

Vi kan også lade os inspirere af Ølentusiasterne (som jeg også er medlem
af). De uddeler det Dansk Ølmærke, hjælper med Den Frie Hane værtshuse med
et større udvalg.

Er det ikke hvad FOSS gør?

Ikke i SSLUG's område. Vi har ikke megen kontakt til butikker, der sælger til folk fra gaden.

Når Ølentusiasterne uddeler ølmærket til et værtshus, er det noget værtshuset er stolt af. Der kommer et skilt op væggen i værtshuset, både værtshuset og foreningen bliver omtalt i medierne. Det samme sker når årets ølnyhed vælges. I starten var det småt med nye øl og der var ikke nogen værtshuse, der havde et ordentligt udvalg af øl. Charlies Bar var det første og medlemmer af Ølentusiasterne stod fra starten for en pæn del af omsætningen.

Det er meget godt det her med at noget er understøtte i linux, men der er
jo forskel på f.eks debian's woody og fedora core. Skal der også være krav
til softwaren?

Software følger ofte med hardware og omvendt. Både Debian og Fedora understøtter i stadig stigende grad diverse hardware - og mig bekendt er fælles-kernen ved at understøtte rigtig meget. Fællesgrundlaget må være det eneste man kan kræve viden om i butikken - men hvem ved distributionerne nærmer sig hinanden - og selv de overvejende MS tro butikker ved efterhånden mere om Linux. Jeg ønsker bare at sætte turbo på udviklingen.

Jeg tror heller ikke at det er et problem i praksis, bare det virker med almindelige drivere (fx ikke wrappers til Windows DLL'er). Lukkede binære drivere er også et problem. Jeg har vel 4-5 gange købt hardware, hvor det stod på kassen at det virkede med Linux. Som er der en CD, hvor der ligger kildeteksten til en driver til en tre år gammel redhat og måske også en binær driver. Så smider jeg CD'ud og regner med at det virker på min Debian.

--
Niels