[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
 
[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk Home   Subscribe   Mail Archive   Forum   Calendar   Search
MhonArc Date: [Date Prev] [Date Index] [Date Next]   Thread: [Date Prev] [Thread Index] [Date Next]   MhonArc
 

Re: [FORENING] Hardwareindkøb -Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker)



>>  0.SSLUGs motivation for aftalen
>>  1.SSLUGs tilbud til butikken
>>  2.SSLIGs krav til butikken
>>
>>  0.SSLUGs motivation for aftalen
>>  Som altid er det vel i SSLUGs interesse at få udbredt/ faciliteret og
>>  simplificeret linux-indkøb og reklameret for Linux generelt.
>>  I dette foreslag anser jeg det for formålstjeneligt at vi favoritiserer
>>  butikker, der ved mest om Linux, og har det største sortiment af
>>  Linux-hardware. (Positiv konkurrenceforvridning til fordel for de
>>  Linux-orienterede) ALLE butikker kan få tilbudet om at blive
>>  Linux-salgsbutik, så ingen kan føle sig forbigået.
>>  I foreslaget ligger ønsket om at udbygge omfanget af Linux-sortiment
>>  ligesom den selvudråbte norske Linuxbutik http://linuxbutikken.no/.
>> Udover
>>  det eksempel synes jeg http://linuxpusher.dk er et godt eksempel på et
>>  positivt samarbejde omend kun på softwaresiden. Dette kan evt.
>>  formaliseres.
>
> Ja, det er altid rart at have sikkert hardware på hånden. Dette problem
> forsøger http://hwdb.ubuntu.com/ også at løse .. den er ikke helt
> funktionel endnu, men det kommer forhåbentligt.
Jeg ser med stor begejstring og beundring på det store arbejde der bliver
udført - men der mangler en direkte hands-on mulighed på hardwareområdet.
Det er blevet bedre med hands-on på softwareområdet end for år tilbage -
eks. med Roskilde-sandkassen.

>>  Lave en aftale med SSLUG om at få status som en Linux godkendt
>> salgsbutik
>>  -eller bedre et godkendt "Linux-center". SSLUG's bestyrelse kan så
>>  efterfølgende gå ind og lave den formelle aftale.
>
> Jeg er bange for at butikkernes motivation for at gøre dette er nær 0.
> Hvis den var der, så ville der ikke være noget der holdt dem tilbage
> idag.
Nogen skal tage initiativet - godt 4000 kunder er dog også en slags niche
samt et forbedret omdømme. Deter ikke dårligt for små butikker.

>>  1.SSLUGs tilbud til butikken (SSLUG har 5560 medlemmer).
>>  A.SSLUG kan tilbyde på hjemmesiden at "reklamere" dvs. oplyse om hvem
>> der
>>  har den fornødne ekspertise og Linux-understøttet hardware eks. på
>> vores
>>  hjemmeside, i nyhedsbreve og/eller udadvendte arrangementer.
>>  B. At hjælpe butikken med links til Linux-understøttet hardware
>>  C. Hjælpe med at skaffe en eller flere Linux-garvede sælgere til
>>  butik(kerne), som de så kan indkalde ved fremtidig ansættelser.
>>  D. Være behjælpelige med at invitere til Linux-arrangementer og forøge
>>  deres viden så de kan sælge hardware med større ekspertise til
>>  Linux-brugere.
>>  E.At vi anbefales at samle flere af vores indkøb hos den/de butikker
>> der
>>  indgår i aftalen for at de så kan tilbyde et større Linux-sortiment.
>> Det
>>  vil sige ingen forpligtelse til at SSLUG-medlemmer handler her, men når
>>  butikken indkøber deres sortiment, så når der er to jævnbyrdige typer
>>  hardware, at butikken så indkøber netop denne hardware.
>
> Vi kan _ikke_ tilbyde reklame. Dette er ikke en handelsvare.
Reklame skrev jeg bevidst i "", men AL omtale er en slags reklame og
hvorfor ikke fremme Linux også på hardware-området?

> Dette system virker bedst som eksempelvis listen over webbanker på
> http://www.linux.dk/ hvor det udelukkende er faktuelle oplysninger der
> bliver behandlet. Eksempelvis, så ville jeg intet have imod at vi
> vedligholdte en liste over hvilke butikker, man kunne købe PC-er med
> Linux preinstalleret i. Dette er meget, meget nemmere at opretholde og
> vurdere end " kvalificeret rådgivning. "
Absolut fint for de meget virtuelle internet-handlende, men der findes
fortsat et flertal der ikke kender eksempelvis hvilke Access-points, som
har IP-telefonudgang, og som kunne tænkes at køre under Linux. Jeg søgte
adskillige timer uden afklaring.

>>  2.SSLIGs krav til butikken - efter en rimelig indkøringsperiode:
>>  A.At butikken indkøber et bredt Linux-understøttet sortiment.
>>  B.At der mindst én dag om ugen er en Linux-garvet sælger, som selv er
>>  aktiv Linux-bruger.
>>  C.At de tydeligt reklamerer med at de også fører Linux-produkter. Evt.
>>  også er satelitter for Linuxpusher.dk!?
>>  D. At butikken forpligter sig til at presse forhandlere til at få gjort
>>  hardwaren Linux-understøttet. Det kommer nok af sig selv når
>> forespørgslen
>>  på ikke-understøttet hardware koncentreres på færre butikker.
>
> Butikkens motivation?
En fast omend ikke nødvendigvis loyal kundegruppe. Men en fast kerne af
superaktive købere, som via jungletrumme og SSLUG-omtale ligesom
linuxpusher.dk ("reklame" - fyord) vil blive kendt.

> Jeg tror du springer til konklutioner når du skriver at "dette ville en
> Linux-specialiseret butik vide".Det tror jeg ikke, der er 100.000 vis
> af denne slags gråzoner under Windows også, hvor butikkerne ikke ved det
> i dag. Det er sjældent eksperter på nogen måde der står i disse
> putikker.
Da jeg meldte tilbage til butikken sagde sælgeren bare afstumpet NÅ sådan
er det bare med Linux. Der køber jeg heller ikke noget mere.
Men vi skal gerne have udvidet antallet af kvalificerede mennesker
indenfor Linux også på sælgerniveau - også en pointe med faste
hardware-partnere.

> Jeg tror de fleste af os alligevel vil bruge Google og
> SSLUG listerne til at finde ud af hvad hardware, der virker og så finde
> det billigste på edbpriser.dk.
>
> Jeg tror firmaer, vores forældre, skoler osv er mere attraktive kunder.
Det er nok sandt - derfor skrev jeg at vi nok ikke er så loyale, men vi
vil nok sige det hvor vi kommer - firmaer, forældre ...

...

>> 2.SSLIGs krav til butikken - efter en rimelig indkøringsperiode:
> Jeg vil være tilfreds med to krav.
>
> 1. De skal sælge computere præinstalleret med Linux, (gerne dual-boot med
> Windows). Bærbare vil være et ekstra plus. Og hvis de har har demo-PC'er
> skal nogen af dem være med Linux.
God ide.

> 2. De skal tydelig markere hvilket udstyr, der virker tilfredsstillende
> med Linux. De fleste af os har sikkert prøvet at stå i en butik, og så
> har de ikke lige den printer eller webcam, man gik efter, og så må man gå
> hjem igen og skrive en liste ud og komme tilbage.
>
> Jeg synes ikke, vi kan forlange Linux-kyndige ekspedienter. De fleste
> steder
> ved de ikke andet end hvad der står på papkasserne. Prøv at spørge dem om
> deres printserver virker med Windows ME (jeg taler af erfaring, jeg købte
> engang en printer og printserver til en ven, det virkede fint med Linux og
> WinXP, men WinME maskinen kom aldrig til udskrive igen).
Forlange er måske et hårdt ord, men på det stærkeste opmundre.

...
> Vi kan også lade os inspirere af Ølentusiasterne (som jeg også er medlem
> af). De uddeler det Dansk Ølmærke, hjælper med Den Frie Hane værtshuse med
> et større udvalg.
Er det ikke hvad FOSS gør?

>> Først da jeg senere spurgte en garvet fik jeg forklaringen.
>> Linux-kernen optimerer til hurtigst mulige hastighed ift. den pågældende
>> hardware.
>
> Det lyder som om du skulle have et 80-leder kabel for at køre UDMA. Linux
> kan detekterer om der sidder et 80-leder kabel i og sætte hastigheden
> efter
> det. Ellers kan du sætte den med hdparm. Men du skal naturligvis have et
> ordentligt kabel.
JA det fandt jeg ud af.

>> ... Men
>> default lå altså et langsomt kabel ved. Dette ville en Linux-
>> specialiseret butik vide og ikke blot en e-handelsbutik. Og jeg kunne
>> have sparet ca. 5 timers frustrationer ved installeringen.
>
> Forventer du i forvejen at du kan få svar på tekniske spørgsmål af samme
> grad, hvis du køber hardware til windoze? Jeg tror du skal lede længe
> efter nogen som ved så meget om hardware i en edb-butik.
Nej men når Linux-butikken 5 gange får melding om et problem og en har
løst det, vil butikken lægge det rigtige bændel-kabel ved (i det konkrete
eksempel).

>>> Hvis man selv vil lave en shop, så er der osCommerce man kan kigge på .
>>> Det er et færdig e-handelssystem.
>> Jeg kender ikke nogen der ønsker at lave en shop eller lignende, men jeg
>> ser blot store muligheder i at profilere Linux og opkvalificere sælgerne
>> -
>> igennem samarbejdet.
>
> Det er meget godt det her med at noget er understøtte i linux, men der er
> jo forskel på f.eks debian's woody og fedora core. Skal der også være krav
> til softwaren?
Software følger ofte med hardware og omvendt. Både Debian og Fedora
understøtter i stadig stigende grad diverse hardware - og mig bekendt er
fælles-kernen ved at understøtte rigtig meget. Fællesgrundlaget må være
det eneste man kan kræve viden om i butikken - men hvem ved
distributionerne nærmer sig hinanden - og selv de overvejende MS tro
butikker ved efterhånden mere om Linux. Jeg ønsker bare at sætte turbo på
udviklingen.

>> Hvilken
>> middlelmådig windowsbruger har lyst til at stå i en butik og forsvare
>> sit valg af operativsystem over for en linuxexpert.
>
> Jeg har været ude for at en i en butik begyndte at kommentere mit valg af
> OS (i negativ forstand), min reaktion var at meddele ham at jeg ikke
> ønsker at handle i hans [censur] butik, han skal ikke kritisere mit valg
> af OS, hvis jeg søgte  råd og vejledning, så kunne han komme med en
> anbefaling af et OS, men en seriøs forhandler kritisere ikke en kundes
> valg.
> Det er så ligegyldigt om det er Linux, WIN, OS/2, eller noget helt 4.
Jeg ønsker ikke sekteriske moraliserende Linux-sælgere - nærmere
imødekommende kompetente hardware-rådgivere som sælgere - "Smukke
langhårede" ambasadørere for open source miljøet .

> Jeg tror ikke at en pingvin på prisskiltet på HW der er nativt
> understyttet
> af gængse dist. eller medfølger Linux driver, og så tydeligt skilte i
> butikken, hvor der står forklaret at pingvinen betyder at der udover WIN
> driver, også er Linux driver med, eller nativt understøttet af gængse
> Linux dist. vil påvirke win bruger negativt.
Enig - det er der vi skal hen i det hele taget. Flere af os har tidligere
været begejstrede PC-brugere før vi gik over til Linux. Viden og spredning
af kommunikations-etik fremmer SSLUG, hvis vi bare gør det
ikke-moraliserende.

> Jeg vil da håbe at du har ret. Nu var ambitionerne bag det oprindelige
> forslag vist også en del mere agessivt i markedsføringen end det du
> nævner.
Nej ikke mere agressivt - realistisk tror jeg ikke på udelukkende
Linux-butikker endnu - men som sagt med at der findes en Linux-kyndig
sælger mindst én dag om ugen. Men i et forslag skal der ligge noget
konkret såsom kampagneværdien for både sælgere OG os.

> Men selv om det skulle være tilfældet, står der stadig tilbage at
> overbevise forhandleren om at det er tilfældet.
Helt enig - men flere tager parti for skepsis mere end at vi har meget at
vinde ved at sælgere også markedsfører Linux udover os selv. Hvad kan vi
tabe hvis vores OS er modent nok til en større skala udbredelse?

hilsen



Phillip


 
Home   Subscribe   Mail Archive   Index   Calendar   Search

 
 
Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:40 CEST [an error occurred while processing this directive]
This page is maintained by [an error occurred while processing this directive]MHonArc [an error occurred while processing this directive] # [an error occurred while processing this directive] *