Re: [FORENING] Hardwareindkøb - Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker)

Phillip Sc. Bøgh skrev:

> Åben Idéoplæg til bestyrelsen:
> Enten bestyrelsen eller når sslugmedlemmer nu alligevel kommer i diverse
> computer-butikker kan vi sondere om butikken ønsker at:
>
> Lave en aftale med SSLUG om at få status som en Linux godkendt salgsbutik
> -eller bedre et godkendt "Linux-center". SSLUG's bestyrelse kan så
> efterfølgende gå ind og lave den formelle aftale.
>
> 0.SSLUGs motivation for aftalen
> 1.SSLUGs tilbud til butikken
> 2.SSLIGs krav til butikken

Jeg kan godt se ideen. Men SSLUG er måske ikke den bedst egnede forening til
at stå for det. Og aktive SSLUG'er nok heller ikke de bedste kunder til den
slags butikker. Jeg tror de fleste af os alligevel vil bruge Google og
SSLUG listerne til at finde ud af hvad hardware, der virker og så finde det
billigste på edbpriser.dk.

Jeg tror firmaer, vores forældre, skoler osv er mere attraktive kunder.

Jeg tror ikke at butikkerne er bange for at skræmme windowsbrugere væk. Der
er 100-vis af autoriserede Apple-forhandlere i DK. Når de kan sælge Mac kan
de vel også sælge Linux. Jeg tror ikke at fx Fona skræmmer nogen
Windowsbrugere væk ved at sælge Apple maskiner.

> 2.SSLIGs krav til butikken - efter en rimelig indkøringsperiode:
Jeg vil være tilfreds med to krav.

1. De skal sælge computere præinstalleret med Linux, (gerne dual-boot med
Windows). Bærbare vil være et ekstra plus. Og hvis de har har demo-PC'er
skal nogen af dem være med Linux.

2. De skal tydelig markere hvilket udstyr, der virker tilfredsstillende med
Linux. De fleste af os har sikkert prøvet at stå i en butik, og så har de
ikke lige den printer eller webcam, man gik efter, og så må man gå hjem
igen og skrive en liste ud og komme tilbage.

Jeg synes ikke, vi kan forlange Linux-kyndige ekspedienter. De fleste steder
ved de ikke andet end hvad der står på papkasserne. Prøv at spørge dem om
deres printserver virker med Windows ME (jeg taler af erfaring, jeg købte
engang en printer og printserver til en ven, det virkede fint med Linux og
WinXP, men WinME maskinen kom aldrig til udskrive igen).

Jeg har selv startet noget lidt i den retning: http://www.agol.dk/nogenpc/
Som ikke er Linux-specifikt, men til gavn for Linux-brugere.

Vi kan også lade os inspirere af Ølentusiasterne (som jeg også er medlem
af). De uddeler det Dansk Ølmærke, hjælper med Den Frie Hane værtshuse med
et større udvalg. De har også rabatordninger til medlemmer, men der er jo
nok større fortjeneste på øl end computerudstyr.

> Først da jeg senere spurgte en garvet fik jeg forklaringen.
> Linux-kernen optimerer til hurtigst mulige hastighed ift. den pågældende
> hardware.

Det lyder som om du skulle have et 80-leder kabel for at køre UDMA. Linux
kan detekterer om der sidder et 80-leder kabel i og sætte hastigheden efter
det. Ellers kan du sætte den med hdparm. Men du skal naturligvis have et
ordentligt kabel.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug