Re: [FORENING] Hardwareindkøb -Fastsamarbejdsaftale med Linux-salgsbu tik(ker)

I sslug.forening, skrev Phillip Sc  Bøgh:
>  Åben Idéoplæg til bestyrelsen:
>  Enten bestyrelsen eller når sslugmedlemmer nu alligevel kommer i diverse
>  computer-butikker kan vi sondere om butikken ønsker at:
>
>  Lave en aftale med SSLUG om at få status som en Linux godkendt salgsbutik
>  -eller bedre et godkendt "Linux-center". SSLUG's bestyrelse kan så
>  efterfølgende gå ind og lave den formelle aftale.

Jeg er bange for at butikkernes motivation for at gøre dette er nær 0.
Hvis den var der, så ville der ikke være noget der holdt dem tilbage
idag.

> [...]
>  butikker, der ved mest om Linux, og har det største sortiment af
>  Linux-hardware. (Positiv konkurrenceforvridning til fordel for de
>  Linux-orienterede) ALLE butikker kan få tilbudet om at blive
>  Linux-salgsbutik, så ingen kan føle sig forbigået.
>  I foreslaget ligger ønsket om at udbygge omfanget af Linux-sortiment
>  ligesom den selvudråbte norske Linuxbutik http://linuxbutikken.no/. Udover
>  det eksempel synes jeg http://linuxpusher.dk er et godt eksempel på et
>  positivt samarbejde omend kun på softwaresiden. Dette kan evt.

Ja, det er altid rart at have sikkert hardware på hånden. Dette problem
forsøger http://hwdb.ubunut.com/ også at løse .. den er ikke helt
funktionel endnu, men det kommer forhåbentligt.

> [...]
>  butik(kerne), som de så kan indkalde ved fremtidig ansættelser.
>  D. Være behjælpelige med at invitere til Linux-arrangementer og forøge
>  deres viden så de kan sælge hardware med større ekspertise til
>  Linux-brugere.
>  E.At vi anbefales at samle flere af vores indkøb hos den/de butikker der
>  indgår i aftalen for at de så kan tilbyde et større Linux-sortiment. Det
>  vil sige ingen forpligtelse til at SSLUG-medlemmer handler her, men når
>  butikken indkøber deres sortiment, så når der er to jævnbyrdige typer
>  hardware, at butikken så indkøber netop denne hardware.

Vi kan _ikke_ tilbyde reklame. Dette er ikke en handelsvare.

Dette system virker bedst som eksempelvis listen over webbanker på
http://www.linux.dk/ hvor det udelukkende er faktuelle oplysninger der
bliver behandlet. Eksempelvis, så ville jeg intet have imod at vi
vedligholdte en liste over hvilke butikker, man kunne købe PC-er med
Linux preinstalleret i. Dette er meget, meget nemmere at opretholde og
vurdere end " kvalificeret rådgivning. "

Butikkens motivation?

Jesper