Re: Re: [FORENING] SSLUG er nu kun næststørst

Peter Makholm wrote:

> Daniel Udsen <sslug@sslug> writes:
>
> Efter at have moret mig lidt over din vittighed kommer her en mere
> uddybende svar.

> Er det et problem at man ikke er den største?

Nej men det er et problem at man ikke er store nok!

> Jeg tror faktisk ikke det er en fordel at teknisk support foregår i så
> store grupper som overhovedet muligt. Dels er det lettere at give
> hjælp når man kender hinanden godt og dels giver det bedre mulighed
> for at folk kommer videre istedet for at side fast i begyndersumpen.

enig men en gruppe kan også blive for lille.

Jeg er faktisk heller ikke inde på at ville afskaffe eller røre specielt
ved sslug.teknik og relaterede lister.
DK-LUG burde kunne  sameksistere eksistere med sslug. Jeg tror også du
misfårstår hvorfor jeg mener web interfacet er vigtigt, mange nyere
brugere er at de ikke er trygge ved email/nyhedsgrupper. Desse bruger
er idag ret spredt, kan man få dem til at befolke DK-LUG's lister
sammen med enkelte entusiaster fra de lokale LUG'er har man noger der
begynder at se bæredygtigt ud som sublement til de små lokalforninger.

> Enig, der er stor forskel på en lug og usenet. Men den vigtigste er at
> der ikke er noget lokalt fundament. Og dette vil stadigvæk give
> problemer for en dk-lug.

Det tror jeg så ikke dk-lug skal ikke erstatte de realle lug'er bare
fungere som en pareply organistation for de opgaver der ikke kan løses
i de små lug'er.

> Det andet problem er at usenet (dk.*) er endnu større og mere
> besværligt at bevæge end sslug er. Men sslug udviser nogle af de samme
> tendenser. Det bliver styrket af specialgrupper inden for sslug og jeg
> ser ikke en DK-LUG uden et stærkt lokalt fundament som en løsning på
> dette.

Enig.

> Det koloenorme antal mennersker kan jeg ikke få til at være meget mere
> end 40 personer. Jo, der er mange flere der lytter og blander sig her
> og der, men kernen der hiver i det hele er ikke meget større.

Hvis sslug der dækker væsentligt flere menesker, læreanstalter, og
økonomiske resourcer en nogen anden LUG kan mønstre 40 menesker,
hvordan skal f.eks. blug så nogen sinde kun opnå en kritisk masse der
rækker til andet en små kaffeklub møder, med 10 fremødte pr år?

Hoved problemet er nok at linux simpelt hen ikke er udbredt nok til at
11 lug'er kan eksistere uafhængigt af hinanden i online sammenhænge!
Måske kan danmark bærre 2 forninger pt men det er urealisktisk at fyn og
jylland kunne finde sammen under en lug det er afstandene for store
til.

> Problemet er ikke at sslug reelt vil dominere. Problemet er enten at
> der kun er liv i sslug eller også lader de andre sig stille tilfreds
> med sslug. Kan ikke se at noget af det kan løses ved at sslug tager
> endnu et initiativ.

Hvis sslug handler istedet for at tage et initiativ kan det værre der
sker noget!
Det er nemt nok at oprette en ny postliste og kalde den DK-LUG_anounce
eller DK-LUG_generel og forsætte med at bruge sslug.pr og
sslug.presse.dk som man altid har gjort, det der er umugligt er at opnå
andet en status que med den slags adfærd.

> Det findes allerede, men bliver ikke brugt fordi der åbenbart ikke er
> interesse for det.

Hvornår udgav sslug sidst en pressemedelse igennem landsdækkende
kanaler, vi går netop enegang på det her område, og jeg er fuldstendigt
ligeglad med hvad du kan finde af formelle retnings linier og mailing
lister, dk største LUG ignorere dem når det betyder noget.

Det kan godt værre der sidder 5 menesker i en halvdød jydsk lug og
prøver at gøre noget men de kan ikke handle alene og det er ret
usandsynligt at en post på en af de lister du nævner vil ikke resultere
i at man når bare halvt så mange danskere som sslug.pr, og du kan godt
regne med at sslug.presse.dk når langt videre rundt uden for hardcore
linux kredse end nogle af de andre lister.
København er danmarks hovedstad og sslug er københavn's stemme når det
gælder linux.

--
Daniel Udsen
Kan ikke eksistenser drømme sig selv?