Re: [FORENING] SSLUG er nu kun næststørst

Daniel Udsen <sslug@sslug> writes:

Efter at have moret mig lidt over din vittighed kommer her en mere
uddybende svar.

> Hvis teknisk support ikke foregår i landsdækkende regi eller de 10 andre
> ikke slår sig sammen til en forening vil sslug.teknik værre den største
> postliste.

Er det et problem at man ikke er den største?

Jeg tror faktisk ikke det er en fordel at teknisk support foregår i så
store grupper som overhovedet muligt. Dels er det lettere at give
hjælp når man kender hinanden godt og dels giver det bedre mulighed
for at folk kommer videre istedet for at side fast i begyndersumpen.

> Der er så selvfølgeligt usenet men det er ikke helt det samme som en
> lug.

Enig, der er stor forskel på en lug og usenet. Men den vigtigste er at
der ikke er noget lokalt fundament. Og dette vil stadigvæk give
problemer for en dk-lug.

Det andet problem er at usenet (dk.*) er endnu større og mere
besværligt at bevæge end sslug er. Men sslug udviser nogle af de samme
tendenser. Det bliver styrket af specialgrupper inden for sslug og jeg
ser ikke en DK-LUG uden et stærkt lokalt fundament som en løsning på
dette.

> SSLUG er den eneste virkeligt resource stærke danske linux organisation,
> det er den bla i kraft at det koloenorme antal menesker den rent
> faktisk dækker 10x nogen anden LUG i dk for at værre precis.

Det koloenorme antal mennersker kan jeg ikke få til at være meget mere
end 40 personer. Jo, der er mange flere der lytter og blander sig her
og der, men kernen der hiver i det hele er ikke meget større.

> Enig, men hvis en landsdækkende organisation skal igang, er det
> nødvendigt at sslug er en del af samarbejder, når det kommer til
> it-politik og rent online aktiviteter.

Jeg gentager lige:

SSLUG løser ingen problemer ved at tage initiativ hvis der ikke findes
en kerne der er villig til at lave noget arbejde uden for sslug. Hvis
folk ønsker at skabe et alternativt til sslug bør de tage hænderne op
af lommen og gøre det.

> Hvis sslug kører for meget enegang på de områder vil det blive
> besværligere at gennemføre da DK-LUG så ikke vil blive DK-LUG men
> Fyn/jylland-LUG.

Jeg er sikker på at sslug ikke vil køre enegang hvis der bliver taget
et initiativ. De gange der er kommet initiativer fra sslug på den ene
eller anden måde har det bare ikke haft særlig stor opbakning:

 - sslug@sslug (findes den endnu?) bliver primært brugte til at pinge
   andre lug'er, men sjældent initiativer fra andre lug'er.

 - linux.dk bliver kun sporadisk opdateret - af sslug-medlemmer.

 - sslug@sslug ser kun annonceringer fra sslug, bsd-dk og
   dkuug, dog er Martin Hansen fra alslug(?) på moderator-holdet.

 - Der blev oprettet en sslug@sslug og tilsvarende
   sslug@sslug til selve PM'erne. Aldrig blevet brugt.

Problemet er ikke at sslug reelt vil dominere. Problemet er enten at
der kun er liv i sslug eller også lader de andre sig stille tilfreds
med sslug. Kan ikke se at noget af det kan løses ved at sslug tager
endnu et initiativ.

Hvis den kritiske masse i et samarbejde alene findes i sslug, så er
der ingen grund til at smide andre etiketter på. Det vil være falsk
markedsførelse.

> sslug.presse.dk og alt hvad der relatere sig til denne liste skal
> selvfølgeligt foregå i DK-LUG regi fremover!

Det findes allerede, men bliver ikke brugt fordi der åbenbart ikke er
interesse for det.

--
 Peter Makholm     |     If you can't do any damage as root, are you still
 sslug@sslug |                                          really root?