Re: [FORENING] SSLUG og andre LUG'ere

WTF?

Hva' skete der lige der?
Foreningsisten lever sit eget stile liv.
Men straks man kigger væk ligger de 48 ulæste beskeder til æsning.
Jeg har ikke moret mig så goidt siden jeg klippede tjørnehækken :)

Jon Bendtsen wrote:
Det er et spørgsmål om at medvirke til at Linux generelt i Danmark
kommer videre. Her mener jeg at en fungerende lokal LUG der holder
møder og installations fester er en god ide. Jeg mener at det vil
være lettere at oprette og drive sådanne lokale LUG'er, hvis SSLUG ikke er defakto DK-LUG, men at en sådan en blev dannet.

Desværre tror jeg ikke på at den kan blive dannet foreløbig med
mindre at SSLUG hjælper til ved at (være med til at) danne en
forening der dækker mindst hele danmark, hvor hovedsproget er
dansk, så Hr. og Fru. Danmark kan være med. Foreningens beskæftigelses
område mener jeg naturligt kunne være Open Source, og ikke kun
Linux. For at denne forening skal få momentum mener jeg at de
tekniske lister hos SSLUG bør flyttes/nedlægges over i denne
OSUG.

Nu er det Jon jeg citerer, men det er et tilfælde.

Jeg forstår godt hvad Steen siger, men jeg har lidt svært ved at se problemet.
Groft sagt: Der er langt til alt i Jylland (og det er der. Alle der har prøvet køre fra Århus til Ringkøbing er formodentlig enige :)
Altså: Der er brug for nogle lokale LUG-agtige instanser til at tage sig af noget praktisk omkring møder og den slags.
Jeg forstår bare ikke hvad der er så frygteligt ved at de samme mennesker er medlemmer af SSLUG og for lidt teknisk hjælp her. Eller hjælper andre.
SSLUG er ikke krakilsk med hvor i galaksen et medlem er bosat - og møder holdes der hvor der er medlemmer der gider at gøre en indsats. Pt. er det vist København, Roskilde, Lund og Malmø. Pudsigt nok i Skåne og på Sjælland.
Hvis nogen skulle finde på at mødes et sted mellem Århus og Ålborg fordi de har mødt hinanden gennem SSLUG's lister er det helt OK. Jeg er ikke bekendt med at det er sket, men det skulle undre mig om ikke det bare er mig der aldrig har fået at vide at det er sket.

Ikke at jeg har noget specielt imod at nogen opretter SuperLUGDanmark.dk, men ligefrem at nedlægge SSLUG's lister af den grund vil jeg nok mene er at gå lidt over stregen. Om ikke andet så fordi det vil kræve en enorm arbejdsindsats at få det ført ud i livet. Og det er altså bedøvende ligegyldigt hvor i verden webserveren står.
Men også fordi SSLUG er SSLUG og det kan ikke bare genskabes ved at kopiere det hele og så kalde det noget andet. Jeg har været med til at oprette alle disse lister SSLUG har idag. (Jeg bilder mig endda ind at have fundet på at begynderlisten skulle hedde sslug.novice. Det var i hvert fald et langt møde i Sverige - og det navn voldte kvaler udover det almindelige)
De er ikke kommet ud af den blå luft fordi nogen synes det ville være smart at have en liste ved navn sslug.misc eller sslug.moede.
Der var et behov for den, fordi SSLUG's eneste liste (det der idag er teknik-isten) var ved at gå til i mere eller mindre smalltalk- og administrations-agtige mails.

Hvis Jon og ligesindede vil oprette SuperLUGDanmark.dk, så værsgo'. Men vær så venlige at lave arbejdet selv. Gør det når der er brug for det, og ikke når i tror i kan fange hele Danmark inkl. Hr og Fru Mohammed ved at gøre det.
Succes kræver arbejde - kopiering er ikke arbejde.

Jeg synes det er himmelråbende naivt at tro at bare fordi SSLUG-listerne nedlægges aller flyttes, så vil aktiviteten helt automatisk flytte med.
Det tror jeg ikke et øjeblik på.

Nåja, lige en ting mere: Den der med at SSLUG skal medvirke til udbredelse af Linux i Danmark... Det løb er altså kørt. Det sker hvad enten SSLUG rører en finger eller ej. SSLUG kan måske påvirke, men det er også det.
Vi kunne fjerne www.sslug.dk fra Nettet - og det vil højst føre til lidt højlydt undren hist og her. Andre skulle såmænd nok tage over, men aller vigtigst er der så mange der gerne vil Linux at SSLUG (eller andre "fritidsforeninger" for den sags skyld) slet ikke kan rumme det. Det går simpelt hen for stærkt.

/kristian