Re: [FORENING] SSLUG er nu kun næststørst

On Mon, Dec 15, 2003 at 11:08:40AM +0100, Peter Makholm wrote:

> Er vi det og i så fald hvorfor?

Fordi de tekniske mailing lister tiltrækker folk der ønsker
hjælp på dansk, og det kan de ikke få i de lokale LUG'er.
Ivertfald ikke lige så hurtigt og lige så godt.

> Er det fordi der ikke andre steder i landt er nok aktive kræfter til
> at få stablet lug'er i luften og få dem til at overleve?

Nej, det er et teknisk spørgsmål.

> Er det fordi at vi er for aktive i sslug så alt andet blegner ved
> siden af?

Nej, det handler om de tekniske lister. Der er intet alternativ.

> Er det fordi vi dræner alt kræft ud af andre potentielle lug'er og i
> så fald, hvordan sker dette dræn?

Det dræn sker fordi SSLUG er det eneste sted du kan få hurtig
og kompetent teknisk hjælp.

> Hvorfor gør de dette? Er det fordi de eneste kvalificerede
> danske linux-brugere sidder på Sjælland?

Der er en overvægt af dygtige tekniske personer i Kbh, og
dermed SSLUG, samt i århus, men dem i Århus er nok også
med i SSLUG. Dermed bliver den tekniske hjælp bedre på
SSLUGs lister, og dermed melder flere folk sig ind, osv.
det er en selvforstærkende effekt.

> Eller er det bare fordi de uden for sslug ikke forstår at samle sig i
> grupper der er store nok til at have en kritisk masse?

Det er de ivertfald ikke teknisk. Møde mæssigt er de
sikkert.

> Har du gjort dig klart hvilket problem du ønsker at løse? Mener du
> selv at du har formuleret det eller mener du at det er så trirviel at
> det ikke er nødvendigt?

Jeg ønsker at undgå at folk melder sig ind i SSLUG hvis de
bor uden for SSLUGs område, så medlemstallet kan være reelt.
Desuden ønsker jeg at folk på de små LUG'er får bedre teknisk
hjælp, ved at der ikke er forskel på de tekniske lister om
man kører via SSLUG, AaLUG, BLUG, FLUG, eller andet.

> Man kan lige så lidt løse problemer uden at klart definere dem som man
> kan optimere programmer uden at benchmarke dem.

Problemer er ikke teknik, og opfører sig ikke på samme måde.

> Det jeg høre ofte er at SSLUG på en eller anden udefineret måde er for
> dominerende. *Det* problem løses ikke ved at vi i sslug opretter et
> nationalt samarbejde, snarre tværtimod. (Sjovt nok er det aldrig
> BSD'erne der brokker sig, måske har de ikke samme
> mindreværdskomplekser.)

Jeg mener godt at et nationalt samarbejde kan oprettes uden at
sslug bliver dominerende.
BSD har jo BSD-DK, der sjovt nok er en forening der dækker hele
DanmarK (ivertfald i følge navnet).

> Hvis nogen vil arbejde for noget nationalt samarbejde kan jeg kun
> anbefale at I holder et møde om det - i Århus, så det ikke bare bliver
> rent københavneri.

Det er der gjort, og der var folk med fra Århus og fra BSD-DK, samt
nogle SSLUG'er. SSLUG modsatte sig at flytte de tekniske lister
over i et nationalt samarbejde (også selvom de rent teknisk stadig
ville køre hos SSLUG). Og uden den accept så kan det nationale ikke
konkurere med SSLUGs lister, da brugerne ønsker tekniske lister med
folk på listerne.

JonB