Re: [FORENING] itpolitik META

On Tue, 20 May 2003 11:15:49 +0200 (MET DST), Jacob Sparre Andersen
<sslug@sslug> wrote:

>Jo.  Det vil jeg da mene.  Men det er ikke et spørgsmål om
>ophavsret.  Det er derimod et spørgsmål om at staten bryder
>med sit eget princip om at bruge åbne standarder i
>kommunikationen med borgerne.

Problemet er, at det jo er for at beskytte kunstnernes ophavsret, at
de benytter MS-DRM ;-)

Jesper Bang-Olsen fra Phonofile forklarede på konferencen i sidste
uge, at man fra Phonofile's side, har valgt at lade de kunstnere hvis
værker indgår i samlingen, selv bestemme hvilket DRM-system de evt.
vil benytte. Det er så kunstnerne selv der vælger, og dermed
fraskriver de sig ansvaret. Det rigtige vil naturligvis være, kun at
give kunstnerne valg mellem åbne DRM-systemer.

Det mener jeg godt en forening som SSLUG kunne ha' en mening om.

>Det er det.  Men det du præsenterer ovenfor handler ikke om
>ophavsret, men om åbne standarder.

Det er jo ophavsretten der ligger til grund for det valg de har
truffet.

Men jeg er helt enig, og gjorde på konferencen om - tada- ophavsret;-)
i sidste uge også opmærksom på dette problem flere gange.

Litten Hansen fra Copy-Dan var f.eks. meget lydhør overfor mine
argumenter, da jeg fortalte hende, at det planlagte system vil afskære
en del borgere fra at benytte det.

Med venlig hilsen,
Erik Lange