Re: [FORENING] itpolitik META

On Tue, 20 May 2003 08:55:12 +0200, Peter Makholm <sslug@sslug>
wrote:

>Personligt ser jeg det ikke linuxrelevant og jeg så nødigt foreningen
>udtale sig om det som forening. Hvis det skal diskuteres i sslug er
>.itpolitik dog det rette sted da det er en rent politisk spørgsmål.

Jeg vil godt undskylde for den larm jeg endnu engang har været årsag
til:-(

Tillad mig at citere fra min oprindelige post - håber det forklarer
hvorfor dele af problemstillingen - IMHO - er Linux-relevant:

"Digitalforbrugers holdning er, at en forenkling af ophavsretsloven
vil være en fordel for alle parter, men at det ikke vil skabe den
nødvendige klarhed, kun at afskaffe lånekopiering, da den største
forvirring p.t. vedrører de regler der blev indført omkring tekniske
foranstaltninger i december - derfor må man nødvendigvis også se på
disse, i forbindelse med en forenkling af ophavsretten."

Desværre har folk ikke rigtigt lagt mærke til ovenstående, men
argumenterer bare generelt for, at "de vil ha' samme rettigheder som
de har idag og dem skal ingen pille ved"... øh.. det drejer sig om at
få dem tilbage, der blev taget fra os i efteråret - og det var nogle
Linux-relevante rettigheder... f.eks. retten til at lave fortolkere af
propriotære formater på alternative platforme, selvom formaterne er
forsynet med "tekniske foranstaltninger".

Jeg finder derfor den diskussion der kører på  it-politik om dette
emne temmelig destruktiv p.t. - også for Linux-brugere.

Hilsen,
Erik L.