Re: [FORENING] FYI: Valget i morgen - hvad jeg stemmer

On Sun, 4 May 2003, Preben Bille Brahe wrote:

> Vi har vel alle forskellige prioriteter og vægtninger af samme - en anbefaling
> om at stemme giver derfor reelt ikke mening (undtagen i fåreflokke... :-) uden
> saglige argumenter. Og så kunne man ligeså godt holde der, og respektere folks
> egen ret og evne til at drage en konklusion (stemme).

Jeg synes da vel egentlig at du udtrykker en ringere forventning om at
folk selv er i stand til at drage en konklusion, ved at antage at en
offentliggørelse af hvordan jeg vil stemme vil påvirke dem i højere grad.

> Jeg er da absolut tilhænger af at høre andres meninger, bestemt også _både_ Kurt
> og Mads - men en anbefaling (konklusion) vil nu jeg gerne selv klare :-)

Min mening, men ingen konklusion? Jeg kan ikke se den kan skade meget?

> Jeg synes som sagt det virker begge veje (+ og -). Jeg lytter gerne til saglige
> argumenter - men vi har haft for meget "det gider jeg ikke forklare dig - men
> jeg anbefaler at du/I stemmer for xxx".

Jeg har vist da kun været i "det gider jeg ikke forklare" omkring det med
hvorfor jeg føler at et flertals insisteren på at afsætte et mindretal er
et demokratiproblem? Det behøver du vel næppe få forklaret.

> Implicit, jo. Bevidst ? I dunno... Hvorfor er det ellers centralt (citat : "For
> dem der er interesserede, kan jeg oplyse at jeg personligt i morgen stemmer på:
> ") i Mads' argumentation, at fortælle _hvem_ han konkluderer er de bedst egnede.

Der ligger naturligvis en opfordring til at stemme som jeg gør, men ikke
en opfordring til at offentliggøre hvordan man stemmer. Det ville være
helt urimeligt.

> Jeg kan bestemt følge og forstå (og endda være eng i meget af) Mads'
> argumentation længere nede om IT-politik - uden at nå til samme
> konklusion/prioritering af stemmerne ? Hvad er vigtigst for Mads - målet
> (IT-politik) eller midlerne ("de rigtige kandidater") ? Maybe you can't have
> both ?

Men, hvis man synes at min argumentation er interessant er konklusionen
vel også? Folk kan jo, som du demonstrerer nemt nå til en anden
konklusion?

> Sjovt nok nævner Mads selv ordet tillid i punkt 2 - det _er_ altså vigtigt, også
> for Mads. Så er problemet bare hvordan vi når vores fælles mål, når vi har
> tillid til forskellige personer...

Men, det er jo der vores demokratiske ret giver os mulighed for at "satse"
på forskellige personer.

> Jeg må indrømme, at jeg finder det helt centralt i et demokrati (og nu er vi nok
> filosofisk lidt ude over SLLUG's andedam) at værne om anonymiteten i
> stemmeafgivning.

Det er oplagt at det er et demokratisk skråplan hvis man kræver eller
forventer at folk oplyser hvem de stemmer på. Anskuet fra den vinkel kan
jeg godt se at du kan opfatte det jeg skriver som udemokratisk, idet du
kan have en forventning om at jeg ønsker at "folk skal melde sig under
fanerne". Det var imidlertid aldrig min tanke - men det er en god pointe.
Jeg vil tænke mig (endnu) mere om før jeg en anden skulle offentliggøre
hvem jeg stemmer på.

> Muligt - men hvis man overholder princippet, så er vi fri for at mistænkeliggøre
> hinanden for elitære diktater bagefter :-)

Min eneste undskyldning er at jeg overhovedet ikke skænkede den tankegang
en tanke. På den led var jeg nok rimeligt naiv. Men, jeg kan stadig ikke
forestille sig at nogen skulle føle sig presset af det jeg skrev.

Mads

In a stinging rebuke, a federal judge Monday ruled Microsoft Corp. violated
the nation's antitrust laws by using its monopoly power in personal computer
operating systems to stifle competition.
                        - CNN Financial News April 03, 2000: 7:53 p.m. ET