Re: [FORENING] FYI: Valget i morgen - hvad jeg stemmer

"E. Sjørlund" wrote:

> Nej da. En anbefaling af ikke at stemme på NN kan være en uhøflighed, men
> det er da demokratisk nok.

Tjah det er nok et fortolkningsspørgsmål. Jeg prøvede at sondre mellem at du
faktuelt informerer om en kandidat, så den stemmeberettigede selv kan konkludere
om der skal stemmes for eller imod - eller om du hopper direkte til konklusionen
og anbefaler en bestemt stemmegivning (ført hånd, diktering af mening).

Vi har vel alle forskellige prioriteter og vægtninger af samme - en anbefaling
om at stemme giver derfor reelt ikke mening (undtagen i fåreflokke... :-) uden
saglige argumenter. Og så kunne man ligeså godt holde der, og respektere folks
egen ret og evne til at drage en konklusion (stemme).
Heraf min (egen personlige) karakter : "i strid med demokratisk tankegang".

> andre

> (ham).
>
> Hvis man ikke kender kandidaterne så godt, men kender Mads eller Kurt
> nogenlunde, og normalt sætter pris på deres opfattelse af tingene, kan det
> da være en nok så god vejledning at høre/læse deres anbefalinger.

Jeg er da absolut tilhænger af at høre andres meninger, bestemt også _både_ Kurt
og Mads - men en anbefaling (konklusion) vil nu jeg gerne selv klare :-)

> Kender man Mads eller Kurt, og ved at man normalt er vildt uenige med dem,
> kan det da også hjælpe med til at undgå at stemme på folk, man sikkert ikke
> sympatiserer med. Jeg ser ikke det udemokratiske i at anbefale at stemme på
> bestemte (men nok det uhøflige i at fraråde).

Jeg synes som sagt det virker begge veje (+ og -). Jeg lytter gerne til saglige
argumenter - men vi har haft for meget "det gider jeg ikke forklare dig - men
jeg anbefaler at du/I stemmer for xxx".

> anonymiteten

> Retten til at anbefale andre at gøre ligeså er demokratisk. Selv retten til
> at anbefale andre at gøre et og selv gøre noget andet er demokratisk.

> Der er jo ikke den opfordring i Mads' indlæg.

Implicit, jo. Bevidst ? I dunno... Hvorfor er det ellers centralt (citat : "For
dem der er interesserede, kan jeg oplyse at jeg personligt i morgen stemmer på:
") i Mads' argumentation, at fortælle _hvem_ han konkluderer er de bedst egnede.

Jeg kan bestemt følge og forstå (og endda være eng i meget af) Mads'
argumentation længere nede om IT-politik - uden at nå til samme
konklusion/prioritering af stemmerne ? Hvad er vigtigst for Mads - målet
(IT-politik) eller midlerne ("de rigtige kandidater") ? Maybe you can't have
both ?
Sjovt nok nævner Mads selv ordet tillid i punkt 2 - det _er_ altså vigtigt, også
for Mads. Så er problemet bare hvordan vi når vores fælles mål, når vi har
tillid til forskellige personer...

Jeg må indrømme, at jeg finder det helt centralt i et demokrati (og nu er vi nok
filosofisk lidt ude over SLLUG's andedam) at værne om anonymiteten i
stemmeafgivning.
Det er bl.a derfor at man sagtens kan stemme (også i SSLUG) ved håndsoprækning -
men bare een kræver det, så skal afstemning ske skriftligt (altså anonymt).
Det er dette princip der sikrer de demokratiske rettigheder - at enhver kan give
sin mening til kende, frit og uden pres før eller (repressalier) efter
afstemningen. Ægte frihed til at vælge !

> Han offentliggør hvilke tre
> kandidater han ønsker at stemme på, og begrunder hvorfor han har truffet den
> beslutning. Han forlanger ikke på nogen måde at alle andre skal gøre det
> samme. Jeg synes altså at du argumenterer lidt imod noget han ikke har gjort
> eller givet udtryk for her.

Muligt - men hvis man overholder princippet, så er vi fri for at mistænkeliggøre
hinanden for elitære diktater bagefter :-)

> Mads er i den situation, at han ikke kan komme til at give udtryk for sine
> synspunkter på mødet, derfor kommer han med sine anbefalinger på listen her.

Som sagt ovenfor - synspunkter og anbefalinger er 2 forskellige ting, det første
burde kunne holde vand uden det andet.

> mine

> Det får hverken du eller han mulighed for at vide, hvis han stemmer pr.
> fuldmagt;)

:-) Fint nok iøvrigt, at Mads kan påvirke resultatet, selvom han ikke har
mulighed for at komme.

Nå, da vi ses om 2 timer, slutter den nok her.

Best regards
Preben
--
Solis Sacerdotibus - Preben Bille Brahe