Re: [FORENING] FYI: Valget i morgen - hvad jeg stemmer

"Preben Bille Brahe" <sslug@sslug> wrote in message

> Jeg vil kalde det i strid med demokratisk tankegang.
Nej da. En anbefaling af ikke at stemme på NN kan være en uhøflighed, men
det er da demokratisk nok.

> Hvis det er en kandidat der fortæller hvem han anser for fæller blandt de
andre
> kandidater - ja (men se nedenfor).
>
> Hvis det er en stemmeafgiver - hvorfor ? Jeg stemmer på en kandidat ud fra
> kvalifikationer - ikke på grund af kendskab til dem der stemmer på hende
(ham).

Hvis man ikke kender kandidaterne så godt, men kender Mads eller Kurt
nogenlunde, og normalt sætter pris på deres opfattelse af tingene, kan det
da være en nok så god vejledning at høre/læse deres anbefalinger.
Kender man Mads eller Kurt, og ved at man normalt er vildt uenige med dem,
kan det da også hjælpe med til at undgå at stemme på folk, man sikkert ikke
sympatiserer med. Jeg ser ikke det udemokratiske i at anbefale at stemme på
bestemte (men nok det uhøflige i at fraråde).

> Jeg synes man skal lade være - der er et dobbelt pres ved at bryde
anonymiteten
> :
>
>   * "Du bør stemme som jeg stemmer" - retten til at stemme er personlig
Retten til at anbefale andre at gøre ligeså er demokratisk. Selv retten til
at anbefale andre at gøre et og selv gøre noget andet er demokratisk.

>   * "Jeg vil godt bryde anonymiteten - så det bør du også" - anonym
> stemmeafgivning er i et demokrati en ret
Der er jo ikke den opfordring i Mads' indlæg. Han offentliggør hvilke tre
kandidater han ønsker at stemme på, og begrunder hvorfor han har truffet den
beslutning. Han forlanger ikke på nogen måde at alle andre skal gøre det
samme. Jeg synes altså at du argumenterer lidt imod noget han ikke har gjort
eller givet udtryk for her.
Mads er i den situation, at han ikke kan komme til at give udtryk for sine
synspunkter på mødet, derfor kommer han med sine anbefalinger på listen her.

> Nu skal vi ikke sammenligne SSLUG med folkeret - men princippet er nu i
mine
> øjne ret sundt.
>
> Og jeg kan sagtens komme med et gæt på hvem Mads stemmer på - men jeg har
> hverken ret eller lyst til at vide det eksakt.
Det får hverken du eller han mulighed for at vide, hvis han stemmer pr.
fuldmagt;)