Re: [FORENING] FYI: Valget i morgen - hvad jeg stemmer

Jesper Krogh wrote:

> [...]

Jeg vil kalde det i strid med demokratisk tankegang.

> Det er også en demokratisk måde at fortælle hvem der har samme
> synspunkter som en selv.

Hvis det er en kandidat der fortæller hvem han anser for fæller blandt de andre
kandidater - ja (men se nedenfor).

Hvis det er en stemmeafgiver - hvorfor ? Jeg stemmer på en kandidat ud fra
kvalifikationer - ikke på grund af kendskab til dem der stemmer på hende (ham).

> Jeg vil gerne minde om at da Peter ved sidste
> valg fortalte at han ikke syntes man skulle stemme på Anne var det jo en
> teknik af samme skuffe.

Hmm, jeg var der ikke - men Peter var ikke kandidat. Så det må jeg opponere
imod (uanset at Peter sikkert har haft erfaringer han sikkert ville dele med
vælgerne...).
Det må derimod være tilladt i et demokrati at kommentere, rose og kritisere
kandidater forud for et valg (altså udfordre valgbarhed og kvalifikationer i et
_åbent_ forum) - men at anbefale en bestemt stemmeafgivning - IMHO nej. Her
bryder jeg nok med årelange traditioner i fagforeninger :-)

> Om man så syntes det er "god skik" må så være op til en selv.

Jeg synes man skal lade være - der er et dobbelt pres ved at bryde anonymiteten
:

  * "Du bør stemme som jeg stemmer" - retten til at stemme er personlig

  * "Jeg vil godt bryde anonymiteten - så det bør du også" - anonym
stemmeafgivning er i et demokrati en ret

Nu skal vi ikke sammenligne SSLUG med folkeret - men princippet er nu i mine
øjne ret sundt.

Og jeg kan sagtens komme med et gæt på hvem Mads stemmer på - men jeg har
hverken ret eller lyst til at vide det eksakt.

Best regards
Preben
--
Solis Sacerdotibus - Preben Bille Brahe