Re: [FORENING] Valgets gang

Frank Damgaard <sslug@sslug> writes:

> er det ikke n=6 ?

Jo. (Jeg ved så ikke om det giver meningen af sige 'for tiden'.)

> (6 bestyrelsespladser + 2 suppleanter)

Men det er som sådan ikke derfor. Det er ikke givet at der skal være
sammenhæng mellem antallet af prioriteter og antallet af
bestyrelsespladser (så ville det stå i vedtægterne).

Det er skrevet sådan (det var mig der formulerede vedtægtsændringen
dengang den paragraf kom til) for at give valggruppen mulighed for at
anvende deres erfaringer og andre kriterier de måtte finde relevante til
at fastsætte n fra gang til gang.

Jeg fandt engang et argument for at n burde være omkring halvdelen af
antallet af kandidater, men jeg kan overhovedet ikke huske hvordan jeg
kom frem til det.

De faktorer der spiller ind er:
- Hvor lang tid det tager at gøre op (i 1999 tog det afsindigt lang tid,
fordi hver personer havde 8 stemmer - og fordi vi gjorde det i hånden)
- Hvor mange kandiater der er (mange kandidater giver større spredning
og kan nødvenigøre flere prioritetsniveauer)
- Om nogen af kandidaterne kan forventes at være sluge mange stemmer
(tidligere år har Peter Toft trukker 2/3 af alle førstestemmer, det
nødvendiggør også flere prioritetsniveauer)
- Der er sikkert flere

.Henrik

--
Den største fordel ved Windows er den gode understøttelse af
Windows-programmer.