Re: [FORENING] Reelt valg og medlems demokrati?

"Kurt Frederiksen" <sslug@sslug> wrote in message
> Der har efter min mening været en sørgelig mangel på debat omkring de
> forestående valg. At kandidaterne i mange tilfælde ikke har følt at
> det var nødvendigt at udsende "valgprogrammer" finder jeg stærkt
> kredisabelt.
>
> Bestyrelsen skal varetage interesserne for omkring 6000 medlemmer,
> sekstusinde medlemmer! Og så finder man det ikke nødvendigt at
> fortælle om hvem man er og hvilket grundlag man stiller op?
>
> Det er foragt for medlemmerne, foreningstraditioner og demokratiet i
> foreningen.
Jeg kan forstå dine argumenter, men ikke helt følge dem.
Det er jo ren fiktion at tale om 6000 medlemmer. For det første er der mange
med dublet-medlemskaber, og for det andet regnes man som medlem, blot man
ønsker at kunne stille et spørgsmål på sslug-novice.
Som jeg ser det er sslug mere en forening bestående af nogle få hundrede
kerne-medlemmer, som ikke alene interesserer sig for indholdet af en eller
flere af listerne, men som også er interesseret i foreningen som sådan.
Jeg ville forvente, at kandidater til bestyrelsen kommer fra den gruppe af
sslug-medlemmerne, og at deres holdninger og synspunkter langt hen ad vejen
er kendt af resten af medlemmerne i samme gruppe.
På den baggrund bliver egentlige valgmanifester en lille smule ligegyldige.
Vel kunne en kandidat da vise sig i virkeligheden at være en
skabs-patenttilhænger, men så sandsynligt mener jeg nu ikke at det er.

> Det er min holdning at vi som medlemmer skal sørge for at den gamle
> garde skiftes ud nu. Der var en gang hvor demokratiet i foreningen
> kunne dækkes af samtaler over pizza, øl og vand, men med 6000
> medlemmer er den tid forlængest forbi. Medlemmerne af de tidligere
> bestyrelser har ikke magtet at løfte opgave med at sikre demokratiet.

Se nu skiller vandene igen over de 6000 medlemmer. Det problem burde den
kommende bestyrelse altså se på.
Jeg tror ganske enkelt ikke at alle de, der er meldt ind, føler sig som
medlemmer af en forening, hvis liv og levned de skal tage vare på.
Hvor mange medlemsskaber vil du tro, der ville overleve, hvis man automatisk
blev frameldt, hvis man ikke i en måneds tid enten havde modtaget
nyhedsmails fra en af listerne (ikke announce), eller aktivt havde været
inde og læse en eller flere lister som news?
Set med de øjne, bliver sslug til en forening hvor en kerne af aktive
medlemmer gør hvad de selv ser som et interessant stykke arbejde til gavn og
glæde for en masse mennesker, der af den ene eller anden grund ikke selv
ville kunne løfte den opgave, men som forhåbentlig kan drage nytte af den.
(Set med samme øjne bliver den, der vil bruge de 6000 medlemmer som vægt for
sine it-politiske synspunkter, en der mildest talt er ude på tynd is).

> Jeg vil anbefale at man stemmer på følgende kandidater:
<snip>
Jeg synes, at det er helt fint, at du anbefaler nogle kandidater, men det er
nu ikke så pænt at tale mod andre.
Nu har vi jo ikke uendeligt mange stemmer hver, så mon ikke alle kan finde
tilstrækkeligt med kandidater de kan gå ind for, til at stemmerne bliver
brugt på det. (Dermed være ikke sagt, at der ikke er kandidater, som jeg
ikke ville stemme på, men det må du nøjes med at høre om over en pizza en
dag når verden falder i lave, og jeg igen kan begynde at komme til Roskilde
om mandagen).