Re: [FORENING] dk.videnskab.jura

On Wed, 30 Apr 2003 11:12:43 +0200
"sko" <sslug@sslug> wrote:

> Som det har været nævnt flere gane findes der tilsyneladende ikke noget
> lovgivning omkring foreninger i hverken DK eller SE.
>

> Jeg har været så fræk at spørge på dk.videnskab.jura omkring praksis med
> fuldmagter, da dette var et stridspunkt ved sidste medlemsmøde.
>
> Konklusionen er vist at det ene og alene er dirigenten som tager stilling
> til spørgsmålet om fuldmagt. På generalforsamlingen er det ham der har den
> fulde magt.

Ja, men det er jo bare en konsekvens af, at det er dirigenten der suverent tolker
vedtægterne under en generalforsamling. Det løser ikke problemet  med hvilke
krav vi skal stille til dem hvis vi ønsker en mere rigid definition.

Men jeg kan tilføje at efter at have gennemlæst

http://www.immi.se/foreningskunskap/

Står det klart for mig at en  svensk mødeleder typisk ikke har helt
samme status. En dirigent er i dansk foreningsttradition nærmest at
sammenligne med en fredsdommer.

--
Poul-Erik Andreasen