Re: [FORENING] Förslag till announce text

On Mon, 28 Apr 2003, Poul-Erik Andreasen wrote:

> En ting der i øvrigt slår mig er at Sverige tilsyneladende
> lige så lidt som Danmark har nogen foreningslov.

Hele pointen med at danne foreninger er at man samles om en fælles sag og
at man selv definerer hvad denne sag er og hvordan man vil nå den. De
eneste regler der er relevante (udover at man ikke må have ulovligt formål
og aktiviteter og den slags, naturligvis) er når man skal optræde over
for tredjemand - især hvis det kræves at man er en juridisk person.
Herunder overfor ting som banker og offentlige myndigheder. Både banker og
offentlige myndigheder stiller som regel krav til foreninger, f.eks. at de
skal se vedtægterne, mv, inden man kan oprette en konto, samt typisk skal
have en kopi af referatet fra generalforsamlinger, mv. En bank vil så
typisk kræve at det af referatet fremgår at generalforsamlingen var
lovligt indkaldt, mv.

Der er nogen "regler" om at man skal være mindst tre personer medlem, mv,
men det er småting. Hvis man virkeligt vil diskutere foreningsregler her i
DK, så kan man gå på biblioteket og låne en bog om det. Der findes en
meget kort lille bog der forklarer alt i detaljer. Jeg kan ikke huske
titlen, men bibliotekaren ved det og kan hurtigt finde den, og den er
hurtigt læst.

Selve "grundreglerne" om foreninger er utroligt simple. De mere indviklede
ting kommer først når man f.eks. skal optræde i specielle situationer; der
gælder nogen regler for grundejerforeninger der er totalt irelevante for
en forening der arrangerer børneteater, politiske partier har nogen meget
specielle regler, osv.

Jeg har selv været med til at danne en forening der skulle søge om tilskud
fra "fritidsloven" og det er vanvittigt simpelt. Jeg kan blive så
irriteret når folk diskuterer "foreningsjura" her på listen - de fleste af
henvisningerne til jura, mv, har været noget pladder. Man kan danne en
forening ved at råbe det ud på et værtshus. Mens man er beruset. Og resten
af reglerne er ikke meget mere indviklede end det.

Mads

Oh well, all operating systems crash constantly right? This is normal, right?
It has to be, Microsoft couldn't be so popular if their OS was so bad, could
they?
  Yes they could, and they are. And if you fail to realize it, it's your own
damn fault.
                               - Ron Coscorrosa, in response to MS France FUD