Re: [FORENING] Frågor till de somställer upp i valet

On Wed, 16 Apr 2003 11:29:32 +0200 (MEST)
Martin Wahlén <sslug@sslug> wrote:

> Kan du sammarbeta med andra i en styrelse?

Jeg synes at det er et lidt underligt spørgsmål, alt den stund
at der næppe er nogen af de opstillede der kunne tænkes at
svare "Nej jeg kan ikke samarbejde"

Selv hvis man fortolker det det som et spørgsmål om ens erfaringer på
området er det lidet sansynligt at folk vil buse frem med eventuelle
negative erfaringer. Desuden skal der mindst 2 til at samarbejde, så negative
erfaringer kan altid foltolkes sådan det er de andre der er dårlig til
at samarbeje.

Men her er mit svar, med den troværdighed der nu kan ligge i det ud fra
ovenstående:-)

Ja jeg er god til at samarbejde, jeg er god til lytte og jeg er god til
analysere mig frem til de basale elmenter man kan stå over for i en
samarbejdssituation, og derfra finde og forhandle mig frem til anvendelige
kompromiser.

> Vilken roll syns du att bestyrelsen skall ha i SSLUG?

Egentlig ikke nogen bestemt og rigidt definieret rolle.
Bestyrelsen skal afspejle foreningen, og tage nødvendige beslutninger.
Nogen gange skal den være tilbageholdende og afventende, andre gange
skal den være ledende og igangsættende. Hvornår  det ene skal ske og hvornår det
andet skal ske, kan man ikke definere på forhånd.

> Skall man delegera arbetet i it-politik till en talesperson?

Arbejdet ja. Det kan man godt, men ikke de store beslutninger.

I øvrigt anser jeg det mere som et spørgsmål om tillid end et princip.
Hvis en person gentagne gange i små spørgsmål har vist sig at have
en meget fin fornemmelse for bestyrelsens holdninger i diverse sager
så vil vedkommende gradvist opnå større og større autoritet, og det vil
måske også lidt efter lidt blive tilladt vedkommende i større og omfang
at udtale sig på bestyrelsens vegne. Men det er noget bestyrelsen beslutter
suverent, og det fritager ikke bestyrelsen for ansvar.

> Om det uppstår en konflikt i bestyrelsen, hur skall man hantera den?

Ved samtale, forhandling, og afstemning i nævnte rækkefølge.

> Om det uppstår en konflikt mellan vissa medlemmar och bestyrelsen, hur
> skall man hantera den?

Det er vigtigt at man får etableret et eller andet konsensus omkring
hvad  det er konfliketen består i. Det lyder banalt, men ofte er folk
der er ueninge heller ikke eninge om hvad,  det er de er ueninge i. Det
er det første skridt på vejen til en løsning.

Det næste er at at parterne må gøre sig klart hvad det er de vil opnå.
Hvis f.eks konflikten baserer sig på noget der er sket, så kan ting som
redegørelser, undskyldninger, næser, og eksklusioner  være det man kan
opnå.

Her er det vigtigt at man melder klart ud, det kan ikke nytte at
man formulere sig som om at man ønsker en redegørelse eller en
undskyldning hvis det man virkelig  mener der er behov for er en
eksklusion. Resten må det bero på en konkret vurdering.

--
Poul-Erik Andreasen