Re: [FORENING] Digital signatur på fuldmagter?

On Wed, 9 Apr 2003, Hanne Munkholm wrote:

> I går til digital signatur mødet fortalte Peter Lind Damkjær om den
> lovgivning der ligger til grund for den digitale signatur man har valgt
> at indføre i Danmark. Han sagde at loven siger at "man ikke kan afvise
> en underskrift fordi den er elektronisk".
>
> Man kan selvfølgelig afvise den af andre grunde, såsom at den er falsk,

Eller at den er nem at forfalske.

> Jeg ved godt at den omstridte fuldmagt i mandags ikke var forsynet med
> nogen signatur overhovedet, ud over formentlig et navn nederst i
> email'en.

Som er nemt at forfalske.

> Jeg gør opmærksom på loven fordi det, såvidt jeg husker, er i modstrid
> med hvad nogle af dem, vi plejer at anse for vores juridiske
> eksperter, sagde på medlemsmødet i mandags.

Hvis du tænker på, at Anne udtalte sig om retspraksis, så er det noget
andet end lovgivningen.

> Vi kan ikke afvise en signatur på en fuldmagt, blot fordi den er
> elektronisk (hvis Peter Lind Damkjær har forstået loven rigtigt). Så I
> må finde på en anden grund til af afvise digitale signaturer, end at
> de er digitale :-)

Ud fra diskussionen i mandags tror jeg, man vil kunne finde et stort
flertal til generelt at acceptere digitale signaturer, som er er signeret
af en af en offentlig myndighed eller to af de tilstedeværende.

/Ole