Re: [FORENING] Vedtægter og tillidsposter

On Wed, 9 Apr 2003 08:43:48 +0000 (UTC)
Hanne Munkholm <sslug@sslug> wrote:

> Hej SSLUG-forening.
>
> En klog mand (Poul-Erik Andreasen?) har sagt på tidligere
> foreningsmøder, at vedtægter skal vedtages før man får brug for dem.

Det lyder godt nok også helt utrolig klogt,når du nu citerer mig på den måde:-O

> [...]
> fordi vi er så heldige at det illustrerer en mere generel
> problemstilling før problemet opstår: Hele 3 tidl. bestyrelsesmedlemmer
> besidder her en ekstern tillidspost, selvom de netop er blevet afsat fra
> bestyrelsen.
>
> Vores nye vedtægter siger ikke noget om hvad man skal gøre med de
> eksterne tillidsposter de afsatte bestyrelsesmedlemmer måtte sidde på.
> Burde man have en procedure for det? Hvad siger svensk
> foreningsret/tradition? Venter man bare til der er en ny bestyrelse, som
> så kan bestemme om diverse repræsentanter skal fortsætte?

Rent vedtægtmæssigt mener jeg overhovedet ikke at der er noget problem.
Medlemsmødet  kan stort set vedtage hvad som helst som interimsbeslutninger, der ikke er
forbudt i vedtægterne, og det kan under alle omstændigheder vedtage ting som en normalt
fungerende bestyrelse kan vedtage. Så afsættelse/nyvalg/genvalg af extererne repræsentanter
er helt uproblematisk rent vetægtsmæssigt, hvis vi ellers husker det.

Der er den særlige pointe at når vi ikke har regler om det, så vil sansynligheden
for at vi er opmærksom på et forhold  aftage med afstanden til prændpunktet.
Det er smart for det vil sikre en vis kontinuitet, hvilket vil gavne SSLUG udadtil.
Specielt fordi den nyligt vedtagne paragraf kan medføre at bestyrelsesmellemmer
bliver afsat rent administrativt.

> Er der forøvrigt nogen der ved eller har krav på at vide (udover
> bestyrelsen selv) hvilke eksterne tillidsposter SSLUG
> bestyrelsesmedlemmer sidder på?

Det burde der nok være en oversigt over. Strengt taget og i al almindelig
er det kun medlemmødet der har nogen rettigtheder over for bestyrelsen,
med mindre der er specefikke regler der dikterer at det er anderledes.

--
Poul-Erik Andreasen