On Sun, 6 Apr 2003 13:59:01 +0200, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug>
wrote:

>Jeg véd ikke om det vil være et tab for SSLUG hvis Anne ikke sidder i
>bestyrelsen. Jeg véd at man kan lave meget for SSLUG uden at sidde i
>bestyrelsen, men på den anden side siger Anne at det gavner hende meget
>ude omkring at hun kan sige at hun sidder i SSLUGs bestyrelse.

Okay - men er det Anne's eller SSLUG det gavner ? Hvad hvis det skader
SSLUG ?

Jeg synes vi er nødt til at opveje fordelene imod ulemperne her.

Fordelen er, ifølge Anne, at hun kan fremstå som repræsentant for
6000+ medlemmer med større troværdighed, end som menigt medlem.

Ulempen er, at det indtil videre har betydet, at mange gode kræfter
enten har forladt bestyrelsen, eller ikke har ønsket at fortsætte i
den.

Det er disse to ting vi skal opveje imod hinanden, når vi skal vælge
den næste bestyrelse....

Jeg har aldrig hørt f.eks. Ole eller Hans sige, at det var et problem
for dem, at de ikke kan fremvise en titel som bestyrelsesmedlem -
tvætimod - så hvorfor er det så vigtigt for Anne, og er det prisen
værd ?

Er det ikke muligt at udnævne talsmænd/kvinder for bestemte områder,
uden at disse nødvendigvis skal være medlemmer af bestyrelsen ?

Er det ikke vigtigere for SSLUG, at ha' en bestyrelse der bredt
repræsenterer medlemmernes interesser, end at udstyre Anne med en
titel ? Det har jo desværre vist sig, at disse to ting ikke kan
kombineres i praksis, da Anne enten ikke ønsker eller evner, at
samarbejde med "de andre" :-(

>Hvis man er valgt til bestyrelsen, og man i bestyrelsens navn og
>dermed i foreningens navn laver en række ting, ja, så er det
>så det som medlemmerne har valgt én til. Dette er foreningsdemokratiet.
>Hvis medlemmerne er utilfredse med et bestyrelsesmedlems aktiviteter,
>så må de vælge nogen andre næste gang. Det er ligom med en regering
>eller en kommunalbestyrelse, når de først er valgt, ja så kan de lave
>meget på vegne af det organ de er valgt til. I SSLUG har de dog ikke
>særlig mange penge at lave ulykker med...

Helt enig.

Jeg mener heller ikke denne diskussion skal ses som en "heksejagt",
som nogle opfatter den som. For mig er det et spørgsmål om helt
nøgternt at opveje fordele og ulemper, baseret på de erfaringer det
sidste år har bragt os, iht. bestyrelsesmedlemmernes evner til
konstruktivt at samarbejde til fordel for _foreningen_ - ikke iht. til
Open Source, SWPAT, ophavsret og andre it-politiske emner, der alle
rækker ud over foreningens formål. SSLUG kan være fødselshjælper for
it-politiske initiativer og støtte disse, men jeg mener ikke det er en
del af SSLUG's formål at drive disse initiativer. Ihvertfald ikke hvis
det, som det har vist sig, går ud over resten af foreningen.

Det er min opfattelse, at mange af de medlemmer der seriøst ønsker at
arbejde for foreningens formål, ikke ønsker at gøre dette under
ledelse af Anne, hvorfor jeg frygter, at disse vil forsvinde, såfremt
Anne fortsætter i en kommende bestyrelse.

Så valget står groft sagt imellem, om SSLUG skal transfomeres til en
it-politisk forening, eller om man skal bevare foreningens formål og
vælge en bestyrelse der ønsker, og evner, at samarbejde om dette.

Hilsen,
Erik L.