Re: [FORENING] Hjemmeside: Fra ris til ros.

At 05:19 PM 8/23/02, Jacob Sparre Andersen wrote:
Erik Lange skrev:

> Øhm.. det er originale Dublin Core _elementer_,

Jeg tror ikke jeg spurgte klart nok. Det jeg er interesseret
i er om der er en officiel afbildning mellem felter i et
SMTP-brevhoved og Dublin Core-elementer. Og om det var den
du gengav ovenfor.

Altså: Er det en del af Dublin Core-specifikationen at:

 * "Subject"-feltet i SMTP svarer til "Title"-elementet i
   Dublin Core?

 * "From"-feltet i SMTP svarer til "Creator"-elementet i
   Dublin Core?

 * "Mailing-List"-feltet i SMTP (er det overhovedet med i
   RFC'en?) svarer til "Subject"-elementet i Dublin Core?

 * "Keywords"-feltet i SMTP svarer til "Subject"-elementet i
   Dublin Core?

Nej, det er den danske biblioteksstyrelses anbefaling for "anvendelse af metadata i danske netpublikationer" jeg refererrer til - der sidder folk derfra med i Dublin Core.

http://www.bs.dk/vis_pub.ihtml?id=232&fil=http://www.bs.dk/publikationer/vejledninger/2/03.htm&pid=226

Hvordan man specifikt bruger de enkelte elementer, findes der kun anbefalinger for - jeg ved ikke om der findes en anbefaling for SMTP->DC.

Se evt. http://www.dublincore.org

Men det er her man kan vinde meget ved at tænke systemet grundigt igennem før man går igang... nu du siger det, så er det i SSLUG's tilfælde nok mere rigtigt at bruge DC.Publisher til afsenderen - i andre sammenhænge er det typisk en organisation der er udgiveren... men sådan er det jo ikke her ;-)

Fra Dublin Core Metadata Element Set, Version 1.0: Reference Description

Publisher
Label: Publisher
The entity responsible for making the resource available in its present form, such as a publishing house, a university department, or a corporate entity

- men SSLUG tager jo ikke ansvar for hvad de enkelte medlemmer poster på listerne, så derfor må de enkelte medlemmer selv være udgivere ;-)

Den originale engelske beskrivelse af de 15 elementer er her:

http://www.dublincore.org/documents/1998/09/dces/

Hilsen, Erik