Re: [FORENING] CMS (was: Fwd: Re : [FORENING] SSLU G får også ris fr a PROSA - med rette

At 01:43 PM 8/22/02, Frank Damgaard wrote:
On Thu, Aug 22, 2002 at 13:32:21 +0200, Erik Lange wrote:

> CMS er (som jeg forstår det ;) et begreb der kan dække over mange koncepter
> for indholdsadministration.

det var det jeg mistænkte.... ;(

Haha :-)

Selvom det ikke er en fast defineret standard, så kan man nu alligevel godt finde "dokumentation" for principperne i et CMS... jeg sværger til Tim Berners-Lee's principper for "det semantiske web", når vi designer en konkret CMS-løsning ;-)

Det er ret spændende læsning synes jeg:

The semantic web - A road map for the future, an architectural plan untested by anything except thought experiments.

http://www.w3.org/DesignIssues/Semantic.html

- efterhånden er den nogle år gammel og mange af tingene er ikke længere bare tanke-eksperimenter, men er blevet accepterede og standardiserede teknikker idag.

> Som sagt kan man lave en kombination hvor man ikke direkte importerer ens
> gamle site ind i CMS'et, men henviser til eksisterende indhold fra det. Man
> kan stadig indeksere både nyt og gammelt indhold, men det gamle vil beholde
> sine nuværende url'er og nyt indhold vil kunne produceres og udgives mere
> effektivt...

jeg tror så mere på at nogle scripts/programmer til automatisk
indeksering af SSLUG er vejen frem.
Evt. blot til navigering, så de oprindelige sider beholdes.
Det kommer næppe på tale at lave om på selve siderne, kun
at hjælpe med oversigt/indeksering.

Hmm... bliver du fornærmet hvis jeg siger, at du næsten har designet grunden til et CMS ? :-))

Du mangler en metode til at tilknytte metadata til dokumenter, så de bliver indekseret i de rigtige kategorier...

Der vil jeg anbefale at man i HTML-headeren til nye sider bruger Dublin Core metadata til at angive emner indholdet sorteres efter, når dit script leder serveren igennem oo opbygger oversigterne. Publiseringskontrollen vil ligge i, hvem der har ret til at ligge indhold op i de biblioteker, som dit script gennemsøger med jævne mellemrum.

Det er ikke specielt kompliceret eller teknisk at implementere brug af metadata på ens sider, hvis man først ved hvordan man gør - og med det tekniske niveau som sslug's medlemmer menes at ha' (*G*), ikke noget problem at lære - og så vil det være op til folk der tilføjer indhold, selv at sørge for at det bliver indekseret rigtigt - og www_admin slipper for at beskæftige sig med trivielle opdateringer af statiske oversigts-sider, der aldrig vil være 100% opdaterede alligevel... :-)

Biblioteksstyrelsen lavede allerede i 1999 en glimrende "vejledning i brug af metadata i danske netpublikationer" der forklarer hvordan man bruger Dublin Core metadata : http://www.bs.dk/vis_pub.ihtml?id=242&pid=212&fil=http://www.bs.dk/publikationer/vejledninger/3/02.htm

Et lille uddrag:

4.3. Emne og nøgleord
Label: DC.Subject
Elementbeskrivelse: Ressourcens emne.
Emnet vil typisk være udtrykt i stikord eller sætninger der beskriver emnet eller indholdet af ressourcen. Det er muligt at bruge kontrollerede og formelle klassifikationssystemer.
Retningslinier for indhold:
Vælg emneord der beskriver hvad ressourcen handler om. Hvis emnet er en person eller en organisation, anvendes den samme navneform som hvis personen eller organisationen var et ophav, men navnet skal ikke gentages i DC.Creator.
Vælg de mest betydningsfulde og specifikke emneord og undgå de mere generelle til at beskrive en bestemt ressource.
Eksempler:
<META NAME="DC.Subject" CONTENT="Miljøbeskyttelse">
og <META NAME="DC.Subject" CONTENT="Heste"
og <META NAME="DC.Subject" CONTENT="Privatøkonomi"
og <META NAME="DC.Subject" CONTENT="Nielsen, Asta"

Hvis der ikke er nogen der kan overkomme at rette i de eksisterende sider manuelt eller lave et script der tilføjer en linie HTML til de eksisterende sider, så må man nøjes med at finde dem via søgning - men det er jo bare som det er idag ;-)

- men man kunne jo starte med at lave et script der tilføjer "SSLUG" som emneord i headeren på alle sider på sitet - så vil de alle ihvertfald optræde i det nye system under emnet SSLUG - så kunne man jo stille og roligt ta' et område af gangen - og f.eks. tilføje "Linuxbog" som emneord til alle dokumenter der har noget med bøgerne at gøre... og lidt efter lidt vil der komme styr på tingene ;-)

Hilsen,
Erik