Re: [FORENING] CMS (was: Fwd: Re : [FORENING] SSLU G får også ris fr a PROSA - med rette

At 01:11 PM 8/22/02, Frank Damgaard wrote:
er der teknisk dokumetation et sted om CMS ?

CMS er (som jeg forstår det ;) et begreb der kan dække over mange koncepter for indholdsadministration.

Ligesom du må definere om det er sødmælk eller skummetmælk vi snakker om, før jeg kan gi' dig varedekleration_en_, så må vi først finde ud af hvilket CMS vi snakker om - det er ikke en teknisk standard ;-)

Content Management Systemer bør efter min mening kunne håndtere hele processen fra skabelse til udgivelse af indhold - og bør kunne udveksle sine data med andre systemer. Det er langt fra alle CMS'er der kan dette...

og kan det virke uden at skulle tygge på alle gamle html sider?

Det kommer igen an på hvilket system vi snakker om - men det er jo et typisk problem folk står med når de skifter til et CMS, så mange systemer kommer med konverterings-scripts til eksisterende sites.

(ellers er det jo blot en anden udgave af en søgerobot)

Som sagt kan man lave en kombination hvor man ikke direkte importerer ens gamle site ind i CMS'et, men henviser til eksisterende indhold fra det. Man kan stadig indeksere både nyt og gammelt indhold, men det gamle vil beholde sine nuværende url'er og nyt indhold vil kunne produceres og udgives mere effektivt...

Det vil naturligvis ta' noget tid at få det gamle site "med over" på denne måde, men det er jo kun noget man behøver gøre en gang.

Hilsen,
Erik

P.S: Jeg kan personligt anbefale Zope's CMF - Content Management Framework - som efter min mening er et genialt CMS... http://www.zope.org ... men der findes mange andre og måske bedre egnede, dem kender jeg bare ikke.. ;-)