Fwd: Re: [FORENING] SSLUG får også ris fr a PROSA - med rette

Date: Thu, 22 Aug 2002 09:57:33 +0200
To: Martin Wahlén <sslug@sslug>
From: Erik Lange <sslug@sslug>
Subject: Re: [FORENING] SSLUG får også ris fr a     PROSA - med rette

Hej Martin,

Har du noget imod at jeg forwarder mine svar på dine mail til listen ?

Jeg synes nemlig det er nogle rigtig gode argumenter du kommer med, som resten af listen måske ikke har tænkt på :-)

At 06:35 AM 8/22/02, you wrote:

> Jeg oplever bare ikke der er så mange og vanvittigt komplicerede
> indholdestyper på sslug... altså bortset fra mail-arkiveret, som jeg ville
> betragte helt selvstændigt og umiddelbart bare lade det køre videre som det
> kører - if it aint broken, don't fix it ;-)

Sant, tror på rak arm att vi har

* epost

plus arkivet - keep it as is - if it aint broken, don't fix it ;-)

* artiklar

STD-dokument

* böcker

STD-dokument

* referat (från möten)

STD-dokument

* bilder (från möten)

STD-filtype

* Annat smått och gott (anmälningssidor)

STD-dokument

> Principielt vil jeg gi' dig ret i, at det er et problem hvis det tager for
> lang tid at lave en specifik teknisk løsning - men hvad er "for længe" ? og
> hvad er det for en løsning vi snakker om ? Er det nu sikkert at det tager
> "for lang tid" ?

Mer än jag orkar lägga ner;-)

Det er jo fair ! :-))

Men det bør vel ikke afholde resten af medlemerne, fra at diskutere en evt. anden løsning end den nuværende ?

Der er jo ingen der siger at den nødvendigvis er den nuværende admin-gruppe der skal gennemføre det, hvis medlemmerne beslutter at de ønsker nogle ændringer indført.

Så er det vel noget med først at få defineret hvad man ønsker, dernæst kan man spørge admin-gruppen om de har tid til at lave det.

Har admin gruppen ikke det, må man se om der er nogen udenfor admin-gruppen der har tid og mulighed for at implementere den ønskede løsning - er der det, må vedkommende gøres til en del af admin-gruppen.

Ellers så er det jo admin-gruppen der blokerer for udviklingen, og det er der jo heller ingen i admin-gruppen der ønsker.

> Det er det jeg mener du ikke kan vide, for du har 1). tænkt løsningen
> igennem på et kommunikationsteoretisk plan, uden at du har ladet dig
> begrænse af hvilke tekniske muligheder du kender til idag,

Sant, det är därför vi (företaget jag jobbar i) alltid gör dokument
modelering och process modelering innan vi föreslår en lösning.

Og sslug's medlemmer kan sagtens lave sådan en model, med eller uden deltagelse af admin-gruppen, og foreslå denne udført når den er klar... om den nogensinde bliver gennemført er en anden sag ;-)

> og 2). derefter
> undersøgt om der findes en konkret teknisk løsning der rent faktisk opfylde
> de krav du stiller og som kan implementeres på rimelig tid.

Också sant, dock är det ett dyrare sätt att göra saker på (eg du behöver
göra interviews, etc (IMHO).

Tjah... man kan jo være heldig og finde noget der passer ret hurtigt, uden at man behøver foretage speciel meget research. Der hvor det bliver dyrt, er efter min mening når du har brug for noget, som endnu ikke findes og du selv må lave det...

> Nogle gange er det faktisk en fordel, at få nogen der ikke aner en kæft om
> hvad der kan lade sig gøre, til at fortælle hvad de har brug for.

Japp, dock upplever jag ofta att det är ett problem. Användare får lätt
för sig att allt det säger är "obligatoriska krav".

Haha - ja, kunder og brugere er generelt ofte kun til besvær ! ;-)

Jeg plejer at sige, at alle forslag er velkomne, så længe de kan afvises uden sure miner...

> Nu så jeg lige at Anne postede en mail til en artikel hun har "lagt op" -
> dvs. at udgivelsesprocessen idag foregår ved at udvalgte personer har ret
> til at lægge indhold på serveren og derefter sender en mail der linker til
> indholdet. Jeg formoder at foreningen har udvalgt disse fordi man har
> tillid til at de bruger det tildelte privilegie i foreningens interesse og
> ihvertfald ikke misbruger det.

Nja, normalt så skall dessa persioner lägga in en länk i "siste nytt" och
"artikel samlingen". Dock finns inte just denna process nedskriven. Det
vore kanske en kompromiss att skriva ner ett antal processer (mötes
annoncering, artikel publicering, bok publicering)?

Det er ihvertfald en rigtig god ide !

De processer man kan automatisere med et CMS-system, vil jo altid kunne udføres "manuelt" - så første skridt mod automatisk publicering, er at ha' dokumenteret de arbejdsgange man benytter.

> Almindelige mennesker vil ikke umiddelbart se mail-arkivet som et
> artikel-index og vil derfor ikke lede efter beskrivelser af artikler der.

Helt rätt.

> Anne's artikel indeholder ikke nogen form for speciel formatering eller
> layout, men er et helt plain standard-dokument i html eller structured text
> (ligner mest html).

Ahh, tror du missförstod vad jag menade med document type. Jag menar
alltså "artikel" inte "html, pdf eller liknande" det kallar jag document
format.

Nej, vi er enige :-)

Det jeg mener er at dokument-typerne ikke benytter avanceret layout som det kan være svært at lave dokument-typer til.

> Og så længe Anne og andre med "bidrags-privilegie" også har
> "udgivelses-privilegie", så behøver du ikke engang et workflow - alting er
> jo bare published hele tiden ;-)

Tja, fast jag vet inte om det igentligen är så det är tänkt. När jag laggt
upp saker (mycket sällan) brukar jag be någon mer aktiv lägga in content
på första sidan.

Hvis arbejdsgangen er beskrevet så folk sørger for at sende link og beskrivelse til nogen der manuelt skriver det ind på oversigts-siderne, så er det jo også fint nok - det virker bare i praksis som om, at folk glemmer det og derfor bliver oversigtssiderne ikke opdateret når der kommer nyt indhold på sitet... og det synes jeg er synd for både dem der bidrager med indhold, og for foreningen som sådan..

> Jeg vile mene at denne "use-case" vil kunne behandles på en langt mere
> elegant facon end den bliver det idag, af selv det simpleste CMS-system i
> dettes grundinstallationen - ellers har jeg svært ved at se det er
> CMS-systemer vi snakker om ;-)

Jo, det kan den nog och borde.

:-)

> Men det er noget man med fordel kan tænke grundigere igennem, før man evt.
> går igang... det kunne jo godt være man ville gi andre lov til at oprette
> artikler, men stadig kun ha' et begrænset antal "udgivere"... vi har f.eks.
> brugt flere dage på et projekt for en kunde allerede, uden at ha' skrevet
> en eneste linie kode. Når først vi ved hvad vi skal lave, så er det jo bare
> at gøre det - det er tit det andet der tager tid at finde ud af, i starten
> af et projekt.. ;-)

Visst, det är därför (har inte tid att göra det förberedande arbetet) jag
säger att jag inte hinner:-)

Det har jeg stor respekt for - jeg har heller ikke selv tid og skal derfor ikke brokke mig over noget !

Men jeg synes emnet generelt er spændende og det kunne jo være der var nogen der havde energi'
en til at gøre noget, hvis de blev guidet i den rigtige retning ;-)

Hilsen,
Erik