[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
 
[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk Home   Subscribe   Mail Archive   Forum   Calendar   Search
MhonArc Date: [Date Prev] [Date Index] [Date Next]   Thread: [Date Prev] [Thread Index] [Date Next]   MhonArc
 

Fwd: Re: [FORENING] SSLUG får også ris fr a PROSA - med rette



Havde lige en mail-veksling med Martin off-list, som jeg har fået lov at videresende til listen... der kommer en mere.

Hilsen,
Erik

At 11:54 PM 8/21/02, Martin Wahlén wrote:
Hej Erik, eftersom det finns folk i www_admin som har erfarenheter av CMS
(tillexempel mig) så vet jag inte om det passar till SSLUGs sätt att
arbeta. Publish workflows i all ära, men jag tror inte att det finns någon
som orkar modellera SSLUGs olika dokumenttyper och fixa workflows etc till
oss. Jag har själv jobbat med ATG Dynamo (Portal Server), Documentum, Open
Text, Hummingbird PCDocs och ett antal andra produkter... Min erfarenhet
är att det är mycket jobb att få saker och ting att fungera på ett bra
sätt som passar många.

Hej Martin,


Det er meget muligt du har ret ! :-)

Jeg synes det er nogle meget fornuftige forbehold du har.

Jeg oplever bare ikke der er så mange og vanvittigt komplicerede indholdestyper på sslug... altså bortset fra mail-arkiveret, som jeg ville betragte helt selvstændigt og umiddelbart bare lade det køre videre som det kører - if it aint broken, don't fix it ;-)

Jeg har selv kun praktisk erfaring med Zope/CMF, og der oplever jeg ikke at det er noget problem at oprette de dokument-typer jeg kender fra sslug. Jeg vil næsten mene at alle de typer der er brug for findes i forvejen... men det er en anden snak - jeg er ikke ude på at missionere for Zope her ;-)

Principielt vil jeg gi' dig ret i, at det er et problem hvis det tager for lang tid at lave en specifik teknisk løsning - men hvad er "for længe" ? og hvad er det for en løsning vi snakker om ? Er det nu sikkert at det tager "for lang tid" ?

Det er det jeg mener du ikke kan vide, for du har 1). tænkt løsningen igennem på et kommunikationsteoretisk plan, uden at du har ladet dig begrænse af hvilke tekniske muligheder du kender til idag, og 2). derefter undersøgt om der findes en konkret teknisk løsning der rent faktisk opfylde de krav du stiller og som kan implementeres på rimelig tid.

Nogle gange er det faktisk en fordel, at få nogen der ikke aner en kæft om hvad der kan lade sig gøre, til at fortælle hvad de har brug for.

Nu så jeg lige at Anne postede en mail til en artikel hun har "lagt op" - dvs. at udgivelsesprocessen idag foregår ved at udvalgte personer har ret til at lægge indhold på serveren og derefter sender en mail der linker til indholdet. Jeg formoder at foreningen har udvalgt disse fordi man har tillid til at de bruger det tildelte privilegie i foreningens interesse og ihvertfald ikke misbruger det.

Problemet er at almindelige besøgende på en webside, vil gå ud fra at artikler og andet indhold som er udgivet af udvalgte medlemmer i foreningens interesse, vil kunne findes på hjemmesiden.

Almindelige mennesker vil ikke umiddelbart se mail-arkivet som et artikel-index og vil derfor ikke lede efter beskrivelser af artikler der.

Istedet vil de lede efter artikler under "Oversigt" i menuen - og i oversigtssidens undermenuer... og de vil aldrig finde artiklen...

Det punkt i oversigten der hedder: "Info, dokumenter og artikler på SSLUG's server" indeholder ikke et link til Anne's artikel.

Derfor ses Annes artikel efter al sandsynlighed ikke af andre end eksisterende medlemmer der abbonerer på den relevante mailing-liste.

Hvis punktet "Info, dokumenter og artikler på SSLUG's server" alligevel ikke viser alle artikler på sslug's server, så er det et meget misvisende punkt... hvis man mener at folk skal finde alting via mail-arkivet og søgning, så snyder man dem ved at "lade som om" man har en oversigt over sitet med en liste af artikler på sitet, som kun er "til pynt" - de opfylder ihvertfald ikke de funktioner de signalerer...

Det derfor efter min mening er utrolig lidt at få ud af det arbejde Anne har lagt i at skrive sin artikel - der ville sikkert være mange flre der ville læse den, hvis den kunne findes via oversigten og site-navigationen.

Anne's artikel indeholder ikke nogen form for speciel formatering eller layout, men er et helt plain standard-dokument i html eller structured text (ligner mest html).

Der er derfor umiddelbat kun brug for at Anne kan oprette et dokument, paste indholdet ind i html eller skrive det direkte ind og evt. tilknytte et emne-ord til dokumentet...

Og så længe Anne og andre med "bidrags-privilegie" også har "udgivelses-privilegie", så behøver du ikke engang et workflow - alting er jo bare published hele tiden ;-)

Jeg vile mene at denne "use-case" vil kunne behandles på en langt mere elegant facon end den bliver det idag, af selv det simpleste CMS-system i dettes grundinstallationen - ellers har jeg svært ved at se det er CMS-systemer vi snakker om ;-)

Men det er noget man med fordel kan tænke grundigere igennem, før man evt. går igang... det kunne jo godt være man ville gi andre lov til at oprette artikler, men stadig kun ha' et begrænset antal "udgivere"... vi har f.eks. brugt flere dage på et projekt for en kunde allerede, uden at ha' skrevet en eneste linie kode. Når først vi ved hvad vi skal lave, så er det jo bare at gøre det - det er tit det andet der tager tid at finde ud af, i starten af et projekt.. ;-)

Hilsen,
Erik



 
Home   Subscribe   Mail Archive   Index   Calendar   Search

 
 
Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:37 CEST [an error occurred while processing this directive]
This page is maintained by [an error occurred while processing this directive]MHonArc [an error occurred while processing this directive] # [an error occurred while processing this directive] *