Re: [FORENING] Re: SSLUG får også ris fra PROSA - m ed rette

At 11:33 AM 8/20/02, Jacob Sparre Andersen wrote:
Erik Lange skrev:

> Det er min erfaring at både teknik og grafisk kan
> ødelægge ethvart godt websted, hvis ikke det bliver
> brugt rigtigt.

Det tror jeg gerne.

> Det man oftest har brug for, er administration af ens
> indhold.

Jep.

> 1) Can everyone publish on your intranet? Really? Rate
> your system sucky if fewer than 80% of your employees
> regularly publish on your intranet (ie: at least once a
> week). If fewer are publishing, ask yourself why. I'll
> bet it's cause you're running on Apache or IIS (er,
> traditional Web servers or using FrontPage), which makes
> it too hard to put up pages for most people.

Jeg tvivler på at 80% af SSLUG's medlemmer tilføjer en side
på webstedet mindst en gang om ugen. Så skulle det vokse med
ca. 5.000 sider om ugen og det gør det vist ikke. Men hvis
man tæller postarkivet med, så har alle SSLUG's medlemmer
adgang til at tilføje sider på SSLUG's websted.

Nja... er det ikke lidt tyndt at tælle postarkivet med som "sider" ;-)

Hvis man nu ikke tæller postarkivet med - hvor mange procent _kan_ så tilføje indhold, hvis de vil ? ;-)
(Med tilføje mener jeg ikke sende det til nogen, som ligger det på for en - heller ikke få et password og selv ligge det på - men hvor mange % af medlemmerne _har_ lige nu adgang til at ligge noget på sitet?)

Det kunne jo også være fordi de ikke kan, at folk ikke interesserer sig for at ligge noget på - at sige at de ikke _vil_ i en situation hvor de ikke har valget, er en selvopfyldende profeti ;-)

Men SSLUG's medlemmer måtte meget gerne også kunne tilføje
sider på webstedet på en lidt mere struktureret måde.

0 - 1 :-(

> 2) How many people are between the janitor and your
> intranet? Rate your system sucky if ANYONE needs to be
> involved for your janitor, or your CEO to publish on
> your intranet.

Jeg ved ikke hvem vi kan kalde "janitor" hos SSLUG, men hvis
vi kalder Peter Toft for "CEO", så er der i det mindste ikke
noget der hindrer ham i at rode på SSLUG's websted.

Men det er jo fordi Peter er som Peter er - ikke i kraft af hans position - ville du kunne sige det samme hvis f.eks. Anne var formand ?

No offense, Anne ! *SS* - vi kan også sige; hvad hvis det var en person som mig, som mine ansatte ofte helst så ikke vidste hvad en FTP-klient er, da jeg altid roder rundt og kommer til at slette ting jeg absolut ikke skulle ha' pillet ved ! - altså en _bruger_ og ikke en systemadministrator...

Altså 0-2 :-(

Det de mener er, om der principielt er lige adgang fra alle niveauer, fra viceværten til bestyrelsesformanden - eller om der simpelthen er nogle niveauer der ikke kan bidrage med indhold, uden at involvere andre.

Det er klart at man typisk vil lave flere logiske niveauer, så alle ikke har samme rettigheder til alt, men dette skal være baseret på ikke-tekniske kompetancer, som ansvarsområder og heraf følgende arbejdsgange og produktionsrutiner - niveauerne må ikke være defineret af det tekniske niveau hos hverken dem der bidrager med indhold, eller dem der administrerer det.

Så selv om viceværten ikke har ret til at publisere indhold, skal det være lige så nemt for ham at oprette indhold, som det er for bestyrelsesformanden, der selv har ret til at godkende hvad der udgives.

Hvis det ikke lige var SSLUG vi snakker, vil det ikke være atypisk at det er viceværten der har den største teknisk indsigt, men derfor skal det jo ikke være ham der bestemmer hvad bestyrelsesformanden får udgivet, hvad han indirekte vil gøre, hvis han f.eks. vedligeholder websitet og alting går igennem ham... ( hvem sagde Harald Nyborg? ;-) )

På samme måde er det måske ikke hensigtsmæssigt, at det primært er "teknikkere" der opdaterer SSLUG's sider - muligvis sidder der nogle medlemmer som helt af sig selv ville bidrage med artikler og historier, hvis de kunne tilføje dem til sitet selv, uden at skulle sende det til nogen, der så lige skal ha' tid til at ligge det op for dem. Der sker nemlig det, fokus bliver flyttet fra indholdet, og til selve processen omkring udgivelsen - man ved som "udenforstående" at man vil forstyrre nogen og at de skal bruge tid på en, hvis man be'r dem om at få noget på. Medmindre man synes det er ekstremt vigtigt, vil man derfor typisk lade være med at skrive artiklen... så man ikke forstyrrer noget med en masse ekstra-arbejde... som de jo ikke bliver betalt for... så man kan jo ikke forlange at de har tid... Kan I se det ?

Istedet burde artiklen jo blive sendt til nogen, som udelukkende skal ta' sig af at vurdere indholdet og dets kvalitet, og finder de det egnet til udgivelse, skal de kunne godkende og effektuere udgivelse uden selv at skulle foretage sig yderligere - fordi resten af processen er automatiseret. På denne måde ville fokus for alle der er involverede i udgivelserne, koncentrere sig om indholdet og ikke teknikken :-)

Dette udelukker naturligvis ikke at der parallelt kan foregå en teknisk udvikling af sitet - det har bare intet med selve indholdet at gøre ;-)

> 3) Does your intranet system require hard-to-learn (or
> expensive) client software like Macromedia's Dreamweaver
> or Microsoft's FrontPage? Rate your system sucky if any
> client software needs to be loaded for your employees to
> publish on your intranet.

Netscape Communicator, Pine, Hotmail, KMail, ...

1-2 :-))

Der er et bredt udvalg af værktøjer. Nogle af dem er måske
svære at lære, men når folk bliver medlemmer i SSLUG, så har
de i det mindste lært at bruge et af dem.

Hov... de mener ikke værktøjer til at se indholdet på sitet, men til at kreere og udgive det... var jeg for hurtig med det point ?

Hvis man har en browser, har man værktøjet til at finde og "kreere" et link - men kan man tilføje det til SSLUG's link-samling, uden brug af andre værktøjer ?

Det skal man kunne. Hvis man kan lave noget indhold med de værktøjer man har, skal man ideelt heller ikke behøve andre værktøjer for at oprette og udgive dette indhold på websitet.

F.eks. kan man oprette, redigere og udgive streaming media via vores system, uden at ha' andet installeret på sin maskine end en browser, en player og et program til at enkode en mediafil - har man filen i forvejen, behøver man kun en browser og en mediaplayer - og folk synes sgu' _stadig _ det er kompliceret ! LoL

Kan man producere et billede på ens harddisk, skal man kunne oprette billedet i SSLUG's billedarkiv, uden at bruge mere end eet værktøj i resten af processen. Er dette værktøj FTP, skal websiderne altså selv opdatere deres indholdsfortegnelse over billedarkivet, når der uploades nye billeder.

Det bliver alt for abstrakt og besværligt for os "almindelige" mennesker, hvis vi også skal forholde os til at redigere en HMTL-side, eller oprette et entry i en database, for at tilføje, eller foreslå tilfæjet, f.eks. et link til linksamlingen... det første er for omstændigt og fyldt med fejlmuligheder, det andet kræver teknisk indsigt at forstå og udelukker dermed måske potentielle indholdsbidragere alene på grund af deres tekniske niveau... dette er selvfølgelig fint hvis man er ligeglad med hvad andre end "eksperterne" mener - de kommer jo simpelthen aldrig til orde, før de evt. er blevet eksperter selv ;-)

Man kan selvfølgelig sige at alle i SSLUG er så teknisk begavede at dette ikke er et problem - og da det kun er de teknisk begavede der kommer til orde, så har man igen en perfekt selvopfyldende profeti...

Nå... vi er flinke og lader pointet stå :-)

> 4) Does your intranet require anyone who publishes to
> have an FTP application? Rate your system sucky if you
> require your users to get involved with arcane TCP/IP
> infrastructure models.

Nej.

2-2 :-)

> 5) Does your intranet have interactive features like
> discussion boards?  Rate your system sucky if your site
> is published only using static pages running on an
> Apache or IIS server.

Ja.

3-2 :-)

> 6) Did your intranet software take your IT team more
> than one hour to setup? Rate your system sucky if it
> did. Your intranet should be easy to setup for your IT
> department. You want to spend your IT resources on
> improving your products and your customer-focused web
> sites.

I tidens løb har admin og www_admin nok brugt mere end en
time på at justere og optimere opsætningen af SSLUG's
maskiner.

Jeg synes det er lidt useriøst at sætte et seriøst site op på under en time - så skal vi ikke sige den endte 0-0 ? :-)

3-2

> 7) Can your employees easily open a new URL for new
> projects or new divisions? Rate your intranet sucky if
> they need to get an IT guy involved to do that.

Jeg er ikke helt sikker på hvad de mener her, men jeg tror
det giver os et "sucky"-point.

Jep :-(

De mener at det skal være muligt for et medlem (hvis medlemmet har fået lov) at oprette et underbibliotek på sitet (om dette evt. får et selvstændigt domæne, mener jeg er ligegyldigt) og her benytte resten af systemets resourcer til et side-projekt, uden at nogle administratorer skal involveres i at oprette et nyt bibliotek, tildele projektlederen rettigheder til dette, oprette maillinglister, diskussionsforumer, link-samlinger, artikel-oversigter osv., for et sådant projekt.

Øhm... er det rigtigt at der var en del diskussion for nyligt, der startede med at nogen havde et behov for oprette et lille side-projekt? ;-)

3-3 :-(

> 8) Does your intranet software cost more than $1000 for
> your entire company? Rate your intranet sucky if it
> does. (If you score this area sucky, it multiplies any
> other "sucky" answers on this quiz).

Nej.

4-3 :-)

> 9) Does your intranet software work through firewalls
> and NAT's? Without getting your IT department involved?
> Rate your intranet sucky if it doesn't. All intranet
> software should work through port 80 with very few
> exceptions.

Ja.

5-3 :-)

> 10) Does your intranet software publish to Palm devices
> without doing much, if any, extra work? Rate your
> intranet sucky if it takes more than an hour to set it
> up to publish all info to a Palm device.

Det tager under en time, men jeg tvivler på at det er
hensigtsmæssigt.

6-3 :-)

> 11) When your CEO says "change the entire look and feel"
> of our intranet, how long does it take? Rate your
> intranet sucky if it takes more than 20 minutes for your
> entire site (after building a template). Do you need to
> change each page by hand?

Jeg tror godt vi kan klare det på tyve minutter.

?

Er det fordi der ikke er flere statiske sider der skal rettes til, end at det kan gøres på tyve minutter, eller fordi I har en skabelon der ændrer udseenet på alle sider på en gang ?

- lader lige den stå 0-0...

Alt i alt er det jo en meget god score... men man må nok gi' PROSA ret i, at der er plads til forbedringer ;-)

> - det er jo ikke et spørgsmål om at finde en ny og
> fiksere font at skrive forsiden med, men om at
> organisere det indhold der nu engang er på forsiden,
> løbende og dynamisk... og det har som sagt grundlæggende
> meget lidt med både teknik og grafik at gøre - IMHO -
> det er helt andre baner man skal tænke i, hvis en evt.
> re-organisering skal holde over tid...

Ja. Det handler om at organisere al den information der
findes på webstedet, så folk kan finde det de har brug for.

Præcis - som de sagde hos Real: The content is the key !

Hilsen,
Erik