Re: SSLUG får også ris fra PROSA - med rette

Erik Lange skrev:

> Det er min erfaring at både teknik og grafisk kan
> ødelægge ethvart godt websted, hvis ikke det bliver
> brugt rigtigt.

Det tror jeg gerne.

> Det man oftest har brug for, er administration af ens
> indhold.

Jep.

> 1) Can everyone publish on your intranet? Really? Rate
> your system sucky if fewer than 80% of your employees
> regularly publish on your intranet (ie: at least once a
> week). If fewer are publishing, ask yourself why. I'll
> bet it's cause you're running on Apache or IIS (er,
> traditional Web servers or using FrontPage), which makes
> it too hard to put up pages for most people.

Jeg tvivler på at 80% af SSLUG's medlemmer tilføjer en side
på webstedet mindst en gang om ugen. Så skulle det vokse med
ca. 5.000 sider om ugen og det gør det vist ikke. Men hvis
man tæller postarkivet med, så har alle SSLUG's medlemmer
adgang til at tilføje sider på SSLUG's websted.

Men SSLUG's medlemmer måtte meget gerne også kunne tilføje
sider på webstedet på en lidt mere struktureret måde.

> 2) How many people are between the janitor and your
> intranet? Rate your system sucky if ANYONE needs to be
> involved for your janitor, or your CEO to publish on
> your intranet.

Jeg ved ikke hvem vi kan kalde "janitor" hos SSLUG, men hvis
vi kalder Peter Toft for "CEO", så er der i det mindste ikke
noget der hindrer ham i at rode på SSLUG's websted.

> 3) Does your intranet system require hard-to-learn (or
> expensive) client software like Macromedia's Dreamweaver
> or Microsoft's FrontPage? Rate your system sucky if any
> client software needs to be loaded for your employees to
> publish on your intranet.

Netscape Communicator, Pine, Hotmail, KMail, ...

Der er et bredt udvalg af værktøjer. Nogle af dem er måske
svære at lære, men når folk bliver medlemmer i SSLUG, så har
de i det mindste lært at bruge et af dem.

> 4) Does your intranet require anyone who publishes to
> have an FTP application? Rate your system sucky if you
> require your users to get involved with arcane TCP/IP
> infrastructure models.

Nej.

> 5) Does your intranet have interactive features like
> discussion boards?  Rate your system sucky if your site
> is published only using static pages running on an
> Apache or IIS server.

Ja.

> 6) Did your intranet software take your IT team more
> than one hour to setup? Rate your system sucky if it
> did. Your intranet should be easy to setup for your IT
> department. You want to spend your IT resources on
> improving your products and your customer-focused web
> sites.

I tidens løb har admin og www_admin nok brugt mere end en
time på at justere og optimere opsætningen af SSLUG's
maskiner.

> 7) Can your employees easily open a new URL for new
> projects or new divisions? Rate your intranet sucky if
> they need to get an IT guy involved to do that.

Jeg er ikke helt sikker på hvad de mener her, men jeg tror
det giver os et "sucky"-point.

> 8) Does your intranet software cost more than $1000 for
> your entire company? Rate your intranet sucky if it
> does. (If you score this area sucky, it multiplies any
> other "sucky" answers on this quiz).

Nej.

> 9) Does your intranet software work through firewalls
> and NAT's? Without getting your IT department involved?
> Rate your intranet sucky if it doesn't. All intranet
> software should work through port 80 with very few
> exceptions.

Ja.

> 10) Does your intranet software publish to Palm devices
> without doing much, if any, extra work? Rate your
> intranet sucky if it takes more than an hour to set it
> up to publish all info to a Palm device.

Det tager under en time, men jeg tvivler på at det er
hensigtsmæssigt.

> 11) When your CEO says "change the entire look and feel"
> of our intranet, how long does it take? Rate your
> intranet sucky if it takes more than 20 minutes for your
> entire site (after building a template). Do you need to
> change each page by hand?

Jeg tror godt vi kan klare det på tyve minutter.

> - det er jo ikke et spørgsmål om at finde en ny og
> fiksere font at skrive forsiden med, men om at
> organisere det indhold der nu engang er på forsiden,
> løbende og dynamisk... og det har som sagt grundlæggende
> meget lidt med både teknik og grafik at gøre - IMHO -
> det er helt andre baner man skal tænke i, hvis en evt.
> re-organisering skal holde over tid...

Ja. Det handler om at organisere al den information der
findes på webstedet, så folk kan finde det de har brug for.

Jacob
--
"Genes don't matter. It's all physics."