Re: [FORENING] SSLUG-vejleder forslag

Ole Tange wrote:

> Jeg har stillet lidt flere krav til brugeren og skrevet nogle eksempler på
> spørgsmålene man kunne have.

Jeg synes ikke vi skal stille skrappe krav til brugeren i formuleringen.
der er vejlederens opgave. Det at være vejleder, vil helt sikkert
indebære at man ind i mellem får en "nitte" dvs en person med en forkert
attityde til tingende. Derfor kan jeg godt respektere hvis Ole og
Kristian ikke gider investere deres tid i det, men der er en række gunde
til at jeg ikke tro at det er nogen god ide.

Nye medllemer kender ikke SSlUG. I mange foreninger kommer folk ikke til
generalforsamlinger og lignede fordi de er bange for straks at blive
shanghajet til bestyrelsen. Det indtryk skal helst undgås.

Det er ikke alle mennesker der, når de melder sig ind i foreningen på
forhånd har ved hvor, aktive de har tænkt sig at være i foreningslivet.
Ved at stille krav om intentioner om aktivetiet, opnår vi bare at en del
nytilkomne der kunne udvikle sig til et aktiv for foreningen, ikke
bliver det.

Der er en betydelig risiko for at nytilkomme kan lider af den
vrangforestilling at for at være aktiv i foreningen så skal man også
være Linux-Expert. De undervurdere simpelthen sig selv og tænker jeg er
ikke dygtig nok til at blive aktiv.

Vedrørende det her med at "elever" ikke må spørge vejlederen om tekniske
spørgsmål, så skal vi passe på at det ikke bliver for akavet. Der er
næppe nogen af os der forestiller os at det forbud, som Ole har
fomuleret, at det også gælder når man mødes med sin vejleder til et
hyggemøde(Så er de i hvert faldt ikke hyggelige længere). Hvad hvis
"eleven" erkommet i tvivl om noget han har talt med sin vejleder om ved
et hyggemøde, må han så heller ikke spørge som vejleder.

Problemet er som jeg ser det er at det her handler om holdninger, man
kan ikke styre folks holdninger med regler. Jeg har prøvet at
omformulere så det positivt definerer ordningen. Jeg har fjenet ordet
"aktiv" hvor jeg har kunnet finde det. Det giver mig
havfjerdserassociationer:-)

          Hitchhiker's guide to SSLUG

Som nyt medlem af SSLUG kan man med garanti være
usikker på hvad der egentlig foregår i SSLUG og hvorfra
man nemmest kan få den rette information. Endnu større
er problemet, hvis man egentlig godt vil give en hånd
med i de ting der allerede foregår i SSLUG, men ikke ved
hvem man skal kontakte.

Nogle af de spørgsmål man hurtigt støder i er:

  * Hilken email-liste er den rigtige at spørge
    om et givent emne eller problem på?

  * Hvordan formuleres spørgsmålet, så det giver gode svar?

  * Hvad kan man tillade sig at gøre i SSLUG?
    Hvordan er SSLUGs takt&tone?

  * Foredraget ved sidste hyggemøde var ikke til at forstå.
    Vil folk blive sure, hvis jeg foreslår at niveauet i
    foredragene for fremtiden bliver mere begyndervenligt?

 *  Jeg synes ... er interessant. Tror du der er nogen der
    gider høre et foredrag om det?

SSLUG indfører nu en frivillig ordning, hvor man kan tilmelde sig og få
tildelt en personlig SSLUG-vejleder, som kender SSLUG ret godt.
Vejlederen
skal vejlede om at få skabt samarbejde og hjælpe med hvordan SSLUG
virker.
Det skal understreges at der IKKE er tale om en LINUX-vejleder men om en
SSLUG-vejeleder.

 Står man alene med spørgsmål er vejlederen et godt sted at starte.
 Ordningen er et tilbud til dig, som gerne vil være mere aktiv i SSLUG,
men
 som ikke ved hvordan du gør det.

 Hvad gør man for at få en vejleder:
 * Man skriver til <sslug@sslug> og beder om
   at få tildelt en vejleder. Her kan man skrive
   lidt om sig selv sine interesser og hvilke
   forventninger man har til foreningen, så vi
   kan finde den helt rigtige vejleder.

 Hvad gør man for at få en ny vejleder:
 * Man meddeler (og dette kan også være vejlederen,
   der ikke har tiden) <sslug@sslug> at man
   gerne vil have koblet en ny vejleder på opgaven.

 Hvornår kan man være vejleder:
 * Hvis man blot føler man har en nogenlunde indsigt
   i hvad der foregår på de enkelte SSLUG-lister
   (herunder specielt <sslug@sslug>) og
   mener man har lidt overskud til at hjælpe andre,
   så kan man sikkert være en god vejleder.

 Fra starten bestyres <sslug@sslug> af Poul-Erik Andreasen
 <sslug@sslug> som kender mange personer i SSLUG. Hvis nogen har
lyst
 til at ændre på dette eller være med til at hjælpe så skriv til
 <sslug@sslug>.

--
-
Poul-Erik Andreasen