SV: [EMBEDDED] Tilgå fysisk huko mmelse som filsystem

Peter skrev:

> Tag et kig paa slram driveren (drivers/mtd/slram.c). Med mtdblock ovenpaa har du en standard block device
> hvor du kan smide eks ext2 paa.

Uhh, tak for det.

Det var vist en af de små hemmeligheder jeg stødte på der. Havde været igennem mtd dokumentationen, men den nævner intet om slram driveren, og http://www.google.dk/search?q=site%3Alinux-mtd.infradead.org+slram giver intet...

Og så fungerede det jo bare.

> Et andet alternativ er pramfs (http://pramfs.sf.net).

Det ser også lovende ud, og er fra Monta Vista endda. Især at driveren gennemtrumfer synkron adgang (O_DIRECT), for jeg skal have data ud i ram'en hurtigst muligt, så mest mulig data bevares ved en powerdown event.

Der skulle også eksistere en nvram driver der hedder nvrd på http://www.savan.com/erez/nvrd.html), men den er der i hvert fald ikke lige nu).

Jeg ville dog gerne have en form for journalling (så write() kan afbrydes på et vilkårligt tidspunkt uden at filsystemet bliver inkonsistent) og transaktions baseret (så vores applikation kan flagge data-klar efter en række ændringer der hænger logisk sammen).

Ville det være fornuftigt at bruge en database til det, og findes der i det hele taget noget der kan lave en database på de 512KiB vi har til rådighed? Hvad kan en Berkeley DB tvinges ned på? Sidder lige og læser lidt på SQLite også, de skriver at den egner sig til embedded device brug, men info om størrelser er jeg ikke stødt på endnu.

Mikkel Kirkgaard Nielsen
-Software Engineer (B.sc EE)
-Compu-Game A/S, R & D dep.
-Phone: (+45) 76109877